• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum in spreidingsgrafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

Koenclaes

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Ik heb een heleboel meetgegevens die ik een grafiek wil weergeven. In de eerste kolom staat de datum, de tweede de tijd (bv elke 10min) en volgende kolommen bevatten de meetgegevens.

Als ik deze gegevens selecteer en een lijngrafiek maak herkend excel de data en plaats deze, samen met de tijd, op de x-as (zoals het hoort).
Wanneer ik echter hetzelfde probeer met een spreidingsgrafiek, worden de gegevens in de grafiek wel correct weergegeven maar op de x-as staan gewoon algemene cijfers (1 - ...). Als ik deze as vervolgens opmaak en 'datum' als notatie selecteer start hij met 1 januari 1900 als datum. Kan iemand mij helpen om de datums vanuit de eerste kolom op de x-as weer te geven?

alvast bedankt!
koen

Beste Koen

Welkom op dit forum.

Om snel en goed te kunnen antwoorden is het handig om een voorbeeld bestandje met de vraag mee te sturen.

Zou jij dus een klein bestandje aan kunnen leveren ? :)

Koen

Naar mijn idee zijn meetgegevens op specifieke tijdstippen niet geschikt om in een spreidingsgrafiek te plaatsen.

Ik heb toch een poging gedaan, zie de bijlage.

In de bovenste grafiek ( lijngrafiek ) heb ik de kleur van de lijnen verwijdert. Hierdoor lijkt het op een spreidingsgrafiek maar dan wel met de datum onder de grafiek.

Hopelijk kan je hier iets mee.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan