datum instellen in een veld via macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

aldo1974

Gebruiker
Lid geworden
13 jun 2008
mijn probleem .

Ik ben bezig met een database te maken voor een productie unit.

Deze bestaat uit verscheidene tabellen .
In deze tabellen worden gedurende 24uur gegevens in gegeven .
elke tabel heeft een record datum , dit om later snel gegevenss terug te zoeken van een bepaalde datum lijkt me logish .

Nu zou ik graag bekomen als de systemtijd tussen 6.00h s'morgens en 23.59h snachts is dat de datum van vandaag wordt ingevuld (automatish)
dus vermoedelijk met date() .
dan als de systeemtijd tussen 00:00h en 5:59h is dat de datum van gisteren wordt genomen .
begrijpelijk want de systeem datum verspringt 1 dag na 00:00h .

iemand die me kan helpen ? alvast bedankt .

Je hebt blijkbaar een probleem. Dat wil je op deze manier oplossen. Ik denk dat je een andere oplossing voor je probleem moet vinden. Wat jij wilt kan wel. Maar als je records wilt gaan sorteren of een range selecteren dan kan je die onmogelijk goed krijgen omdat je alle records voor 6 uur 's morgens antidateert. Dat lijkt me niet wenselijk. Nog los van het feit dat je manier niet te begrijpen is voor degene die na jou de database moet onderhouden.

Als je er niet uitkomt, geef dan iets meer informatie en misschien is er een andere oplossing.

HTH:D

in de productie geld een werkdag van 6:00h tot 5:00h het is een 3 ploegen stelsel .
dus de productieadministratie heeft over deze 24h dezelfde datum . zodoende moet na 00:00h een vroeger datum ingevuld worden .

De uren worden gekozen in een keuze lijst enkel de atum moet dat automatish ingevuld worden .

dan kan men later gaan zoeken op datum en uur of range van uren .

eidereen is bekend met deze datum geving dus dat is het probleem niet .
wat wel een probleem is dat je hand matig 24 keer per dag de datum moet ingeven :-)

alvast bedankt

Je hebt het antwoord zelf al gegeven. Met Date kan je de datum van vandaag invullen. als je Date()-1 opgeeft is dat de datum van gisteren.
Je kan de tabel met een query updaten dat werkt het snelst. Aangezien ik niet weet hoe die eruit ziet kan ik je daarmee niet helpen.
Enjoy!

Ikdenk de oplossing gevonden te hebben .

In mijn tabel stel ik dhet veld datum in op date/time
met standaard value datum van vandaag ==> date()
Ik maak een makro aan met
voorwaarde : time() > #00:00:00#
actie : waardeInstellen

item : [Formulieren]![gewensteTabel]![gewenstVeld]
expressie : date() -1

In het formulier geef ik aan dat een bepaald vereist veld ! de focus krijgt de macro wordt uitgevoerd naargeland de systeem tijd .
dus standaard waarde is date() en als de systeem tijd > is dan 00:00h dan past de macro de waarde aan de datum van gisteren .

Zou ik ook de bovenlimiet instellen anders krijg je altijd die date()-1 waarde:

voorwaarde : time() > #00:00:00# and time() < #06:00:00#

Zqwiqly

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan