• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum kiezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiesse

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2011
forumisten,

ik zit met een knoop betreffende planning van data.

in bijlage een bestand met vert.zoeken. De bedoeling? De datum kiezen die het dichtst bij een andere datum ligt, maar dan wel een jaar verder...

Bekijk bijlage mediwet datum dichtbij.xlsx

ik hoop dat iemand de leidraad kan geven :)

groeten,
spiesse

Als ik even naar de toelichting in het bestandje kijk heb je je een jaar vergist in C4.
Is dit misschien de formule die je zoekt:
Code:
=INDEX($A$1:$A$9;ALS.FOUT(VERGELIJKEN(ZELFDE.DAG(C1;12);$A$1:$A$9);1))

ik had idd een fout jaar ingegeven :)

uw formule geeft alleszins wat mijn gedachten voorzien Thoralf, waarvoor hartelijken dank!

mss een aanvulling: als de nieuwe dag dichter ligt bij de volgende planningsdatum, hoe kan ik dan bekomen dat die datum gekozen wordt? uitleg in bestandje in bijlage...

Bekijk bijlage mediwet datum dichtbij.xlsx

De snelste oplossing voor je aanvullende vraag zou zijn een aangepaste zoekkolom voor de nieuwe planningdata: de eerste datum blijft zoals die was, de tweede komt precies tussen de eerste en de tweede te liggen, de derde precies tussen de tweede en de derde, etc. (dus de tabel krijgt een hulpkolom: plandatums 27-9-2013, 4-10-2013, met in de hulpkolom, die voor het zoeken wordt gebruikt, 27-9-2013, 31-9-2013, etc)

De snelste oplossing voor je aanvullende vraag zou zijn een aangepaste zoekkolom voor de nieuwe planningdata: de eerste datum blijft zoals die was, de tweede komt precies tussen de eerste en de tweede te liggen, de derde precies tussen de tweede en de derde, etc. (dus de tabel krijgt een hulpkolom: plandatums 27-9-2013, 4-10-2013, met in de hulpkolom, die voor het zoeken wordt gebruikt, 27-9-2013, 31-9-2013, etc)

ik kop de bal naast het net Thoralf :) opnieuw? :)

goedemorgen Thoralf, ik zie het! :)

ga kijken hoe ik dit kan in een bestand inwerken.

kunnen er ook extra voorwaarden aan verbonden worden? ik bedoel hiermee dat er gekeken wordt naar mogelijke aanwezigheden op de planningsdagen...

wordt moeilijker :)

Ongetwijfeld zal dat mogelijk zijn. Echter ik zou dat in eerste instantie gefasserd opbouwen: de eerste stap heb je nu gedaan, een datum gevonden. Nu in een tweede stap de beschikbaarheid nagaan en eventueel een volgende datum kiezen (je hebt nu immers ook al de index van de datum in de datumreeks, waardoor het vinden van een andere datum sterk wordt vereenvoudigd).

de eerste fase heb ik ingewerkt in mijn bestand. Voor iedere werknemer is er nu een planningsdatum gegenereerd adhv uw formules. Nu zou er idd moeten gekeken worden of die persoon op de voorgestelde planningsdatum aanwezig is. Indien niet, zou idd een andere datum moeten gekozen worden...

in principe zou het ook niet mogelijk mogen zijn dat iemand de grens van een jaar overschrijdt. Dus iemand die bv vorig jaar op 15/6 bij de dokter geweest is, mag niet later dan 15/6 dit jaar bij de dokter geweest zijn. Maar ook hier zijn er uitzonderingen :)

bij welk stukje zou ik het best starten? :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan