Datum macro in word document plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

cobiestooker

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2003
Goedenmiddag,

Ik zit met de volgende vraag. Ik maak een sjabloon/template van een standaard document,
Maar ik moet er een code (of macro) inzetten van de datum, die aangepast wordt per dag.
Maar ik ben vergeten hoe dat moet.

Het is dus de bedoeling dat als je bijv op 1 aug dat document opent automatisch de datum 1 aug vermeld, en op 2 aug de datum van 2 aug...

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.....

Alvast bedankt

Cobie Stooker:)

Het is dus de bedoeling dat als je bijv op 1 aug dat document opent automatisch de datum 1 aug vermeld, en op 2 aug de datum van 2 aug...
Dit is heel simpel: gewoon een automatisch bij te werken datumveld in je document opnemen. Maar ik maak mij heel sterk dat je dit helemaal niet bedoelt, en dat je een datum wilt die zich aanpast aan de datum waarop een document wordt aangemaakt en die daarna niet meer verandert. En dat is dus een datum die naar de actuele datum kijkt als je een nieuw document maakt, en niet naar de datum als je het document opent. Maar tot je daar zekerheid over geeft, hou ik het even hierbij, want ik kan natuurlijk geen goed antwoord geven op een foutief gestelde vraag :)

Hoi Michel,
Het gaat om een standaard document dat dagelijks gemaakt moet worden maar met de datum van die dag. Ik kan natuurlijk dit document bijv 30x kopieeren en dan elk document handmatig de datum aanpassen, maar het kan makkelijker
Ik maak vandaag bijv document a als standaard document aan, en vanaf 1 augustus wordt dit document per dag geopend als dagverslag. Daar moet dan de datum van die dag boven komen..... Maar die datum moet dan wel blijven staan, als hij door een leiding gevende geopend wordt om het verslag te lezen.... Kan je mij nog volgen? Misschien kan het helemaal niet wat ik bedoel ....

Het verhaal wordt er niet duidelijker op:
Ik maak vandaag bijv document a als standaard document aan, en vanaf 1 augustus wordt dit document per dag geopend als dagverslag. Daar moet dan de datum van die dag boven komen..... Maar die datum moet dan wel blijven staan, als hij door een leiding gevende geopend wordt om het verslag te lezen....
Een standaard document is een sjabloon; die term gebruik je echter niet, dus ik weet dus niet of je ook daadwerkelijk een sjabloon hebt gemaakt. Maar daarna wek je de van niet, want je hebt dus dat document dat vanaf een bepaalde datum wordt geopend. Bedoel je daarmee dat vóór 1 augustus niemand bij dat document kan, en het dus ook niet (al dan niet per ongeluk) kan openen? En wat moet er gebeuren als iemand het voor 1 augustus wél opent?
Elk document heeft een gebeurtenis <Document_Open> waarin je van alles kunt laten regelen. Bijvoorbeeld dat een datum in een bepaald veld wordt veranderd. Maar die gebeurtenis is in beginsel afhankelijk van het openen van het document, niet van de persoon die opent. Dus of het document nu wordt geopend door de bevoegde auteur, de leidinggevende of de schoonmaker, maakt voor het document niet uit; de gebeurtenis <Document_Open> wordt altijd getriggerd. Wél kun je middels een controle op gebruikersnamen kijken welke gebruiker is ingelogd, en op basis daarvan bepalen wat er moet gebeuren, maar waterdicht is dit absoluut niet. Ik zou dan eerder met documentbeveiliging werken, waarin mensen die een document mogen bewerken lees/schrijfrechten krijgen, en de rest alleen leesrechten. Dan kan de leidinggevende verder niks vernaggelen.

Sorry, ik maak het met mijn verhaal niet makkelijker op..... Een standaard document (sjabloon) , dat dagelijks gebruikt wordt en automatisch de datum van die dag krijgt. Er moet dus op de plaats van de datum een code komen die automatisch de datum van die dag erin zet...

Gr cobie:confused:

Je kunt in je sjabloon een aantal soorten datumvelden opnemen die voor je doel geschikt zijn. Ik zou zelf gaan voor { CREATEDATE \@ "d MMMM yyyy" } . Deze zet dus de datum van aanmaak in je document, en aangezien die datum niet verandert, heb je volgens mij wel wat je wilt hebben. Als het gaat om de datum van bewerken, kun je { SAVEDATE \@ "d MMMM yyyy" } ook overwegen; dit is dan de datum waarop het document het laatst is bewaard. Ook een goeie: { PRINTDATE \@ "d MMMM yyyy" } voor als je de datum wilt waarop het document het laatst is afgedrukt.
Het veld CreateDate werkt prima in een sjabloon, omdat je immers altijd een nieuw document maakt op basis van de sjabloon. En de datum die je dan genereert is niet de createdate van de sjabloon, maar van het document.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan