• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum notatie verkeerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerritveldwijk

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2002
Als ik in Excel XP een datum op deze manier: 02062004 intyp en dat celeigenschap datum kies, dan verandert deze in 07-28-7545. Ik werk met WinNT.
Weet iemand hier een oplossing voor.

ps. Als ik 02-06-2004 intyp gaat het wel goed

Moet je even proberen om de celeigenschappen in datum te veranderen.

Rechtermuisknop op de cel en dan celeigenschappen.

Configuratiescherm en dan landinstellingen. Staat daar alles goed?

celeigenschappen

celeigenschappen en dan tekst kiezen
dan kun je 02062004 wel gebruiken
maar dan kun je waarschijnlijk niet met de datum rekenen,dus of streepjes of puntjes gebruiken

Excel ziet een datum als het aantal dagen na 01-01-1900. Alleen kan je dit op verschillende manieren in een veld laten zien.
Met jouw voorbeeld wordt dit dan:

02062004 (als getal = aantal dagen na 01-01-1900)
dit is hetzelfde als
28 juli 7545 (als lange datum notatie)
dit is hetzelfde als
28-07-7545 (als korte datum notatie)
dit is hetzelde als
07-28-7545 (als korte datum notatie Amerikaans)

Deze laatse is dus jouw instelling van celeigenschap.

Als de datum niet overeenkomt met wat jij voor ogen had hebt jij waarschijnlijk 02062004 ingevuld toen de celeigenschappen op "Getal" ingesteld stonden.
Als je dit daarna wijzigd in "Datum" wordt dit in jouw geval 07-28-7545.

Je moet dus eerst de celeigenschappen op datum zetten en dan pas je datum invullen.

Als het er te veel zijn om met de hand over te typen kan je met wat formules alles wel omzetten alleen moet je wel precies vertellen wat je nu hebt staan en wat je uiteindelijk wil krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan