• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum omzetten amerikaans naar NL

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjonnie1974

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2011
Berichten
177
hoi,

soms krijg ik een datum die 3-1-2014 is (amerikaans)
Welke formule kan ik gebruiken om deze datum om te zetten naar 1-3-2014
 
was het die kwestie maar.
Ik krijg 1 excel bestand waar de ene keer de datum instaat als 1-3-2014 en de andere keer als 3-1-2014
 
Daar kan zijn dat die cel een ander format heeft, kijk maar eens bij cel eigenschappen bij beiden... die kunnen wel eens verschillend zijn....
 
Nee..... ene keer wordt de datum aangeleverd als amerikaanse datum en de andere keer niet. Dit is het probleem, daar moet een oplossing voor komen.
 
Hoe moet excel weten dat 1-3-2014 en 3-1-2014 1 maart is of
Hoe moet excel weten dat 1-3-2014 en 3-1-2014 3 januari is
 
Dat heeft er allemaal niet mee te maken, dat weet ik zelf. Mijn vraag is: hoe kan ik de datum 3-1-2014 in een formule er als volgt uit laten zien 1-3-2014 (of eigenlijk andersom maar dat maakt niet uit)

Dit alles heeft niets te maken met datum instellingen of hoe het wordt aangeleverd. Vraag is duiudelijk: welke formule kan ervoor zorgen dat de dag en maand worden omgedraaid.
 
Zonder voorbeeld bestandje zou ik dat dan maar eens proberen
=DATE(RIGHT(A1;4);MID(A1;3;1);LEFT(A1;1))
 
Zoals ik het lees krijg je datums binnen als tekst en niet als waarde. Anders zou het via celeigenschappen wel moeten lukken. De formule van @popipipo gaat alleen werken als je maanden en dagen kleiner dan 10 zijn.
Met deze werkt het op alle datums. (Kan waarschijnlijk wel wat korter)

PHP:
=ALS(LENGTE(A5)=10;DATUM(RECHTS(A5;4);LINKS(A5;2);DEEL(A5;4;2));ALS(LENGTE(A5)=8;DATUM(RECHTS(A5;4);LINKS(A5;1);DEEL(A5;3;1));ALS(VIND.SPEC("-";A5;1)=2;DATUM(RECHTS(A5;4);LINKS(A5;1);DEEL(A5;3;2));DATUM(RECHTS(A5;4);LINKS(A5;2);DEEL(A5;4;1)))))
 

Bijlagen

  • AM datum naar datum.xlsx
    8,7 KB · Weergaven: 133
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan