• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum omzetten in alleen jaartal

Status
Niet open voor verdere reacties.

BastiaanLier

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2010
Allen,

heb een lijst met bedrijven en data van oprichting. Daarvan wil ik de leeftijd berekenen, echter de functie =right(D2;4)*1 werkt niet. Waarschijnlijk omdat de data niet in het goede formaat staat. Als ik de data verander in general, dan klopt er al helemaal niks meer van. Iemand een suggestie?

Bijlagen

Een datum/tijd is enkel de notatie voor een decimaal getal waarvan het gehele deel de datum is en het decimale deel de tijd.
Het jaar filteren uit een datum doe je zo: =jaar(d2)
Beste groeten,
Paul.

Beste Paulva,

Dit lijkt niet te werken... krijg verschillende data in het jaar 1905 als resultaat...
waar zit het probleem?

Of:
Code:
=DATUMVERSCHIL(D2;VANDAAG();"Y")
kan zijn dat je Analysis Toolpack aan moet vinken.

Succes,

Beste BastiaanLier ;)

Voor leeftijd te berekenen neem de volgende formule.

=DATUMVERSCHIL(D2;VANDAAG();"y")

Zie ook bijgevoegd bestandje.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

bedankt, maar helaas werkt het bij mij toch echt niet. Ik tik dezelfde commando over als die door jullie is ingevuld, echter ik krijg gewoon een ander getal! verder, kan de commando die jullie opgeven ook gebruikt worden voor alleen jaartallen en niet alleen als er een volledige datum (dag, maand, jaar) wordt gegeven?
Idee waar deze discrepantie aan ligt?

Laatst bewerkt:
Bastiaan

Kijk eens naar mijn bijdrage.
Ik ben er vanuit gegaan dat als de inhoud van een cel in de datum kolom lager is als 2500 dit een jaargetal is.

Celeigenschap van de kolom met de leeftijd dient standaard te zijn.

Code:
=ALS(D4<2500;JAAR(NU())-D4;JAAR(NU())-JAAR(D4))

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan