Datum opzoeken van andere tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

fanis01

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2011
Hallo,
Ik heb een access bestand waar vaak een aantal tabellen naartoe worden geëxporteerd.
Twee van die tabellen zijn:
"TBL_Cursus" met 1 cursusregel met daarbij de kolommen "DatumStart" en "DatumEind".
"TBL_Resultaten" met zoveel regels als cursisten en daarbij heb ik een kolom met de "slagingsdatum cursist na herexamen".
Ik wil het volgende:
Als ik in kolom "slagingsdatum cursist na herexamen" geen datums heb ingevuld; dat die automatisch altijd die kolom vult met de "DatumEind" uit "TBL_Cursus". Per cursist maakt die dan 1 regel met de zelfde datum in de tabel "TBL_Resultaten".

Ik heb het zelf geprobeerd met de opzoek (lookup) functie maar dat werkt niet omdat ik dan niet meer kan exporteren. Exporteren betekent in mijn geval, tabellen vervangen door andere tabellen en door het opzoeken, kan die ze niet meer vervangen tijden het exporteren.
Ik heb een toevoegquery gemaakt die de tabel vult, maar dat kan fout gaan met de id's van de database als er een cursistregel verwijdert moet worden. Ook is het gevaar dat er iemand meer dan 1 keer op de macroknop drukt.
Het mooiste zou zijn als ik een functie in een query kon schrijven dat die query van datums voorziet, maar dat lukt niet want zonder "slagingsdatum cursist na herexamen" is mijn query leeg.
Ik denk dat een Module de enige oplossing is, maar dat kan ik niet schrijven.
Help aub.

Voordat je denkt dat 'een Module' de enige oplossing is (een module is nooit de oplossing, hooguit de functies die je er in zet ;) ) zou ik eerst de procedures eens goed instellen. Ik neem aan dat [TBL_Cursus] en [TBL_Resultaten] aan elkaar gekoppeld zijn, want anders valt er weinig te matchen. En als je die koppeling hebt, kun je prima een toevoegquery maken die m.b.v. een IIF veld controleert of er een datum is ingevuld, en zo niet, dan het overeenkomende [DatumEind] veld gebruikt.
Het lijkt mij een prima zaak als je een filter inbouwt die voorkomt dat je records 2 keer toevoegt.

Beste Michiel,
Bedankt voor je hulp.
Ik denk dat je een IIF veld bij de criteria van de query bedoelt. Klopt dat? Zelf heb ik nog nooit een IIF veld geplaatst op die plek. Ik ga dat uitzoeken.
Bedankt
Fanis

Beste Michiel,
Hoe en waar moet ik de IIF veld plaatsen in toevoegquery zodat die de "TBL_Resultaten" kan controleren of er een "DatumEind" is toegevoegd?
Fanis

Je gaf in je vorige bericht al de oplossing: in de criterium regel. Maak anders een voorbeeldje, dat kijkt voor ons ook wat makkelijker.

Hallo,
Ik probeer een gezipte bestand van 61kB te uploaden, maar het ik krijg constant een fout melding als ongeldig bestand.
Wat doe ik verkeerd?

Als hij echt gezipt is, zou dat moeten kunnen. Probeer het anders eens als rar bestand, of verander de extensie naar .txt. Of, zet hem op een site als mijnbestand.nl. Halen we hem daar op.

Hallo,
Het is nu wel gelukt. Nou ja..
TBL_Cursus = TBL_01_CrsGeg_ImpExcel en TBL_Resultaten = TBL_04_VakCijfDat_ImpExcel. De DatumEind = DatEindNL en slagingsdatum cursist na herexamen = DatEindSlagIndivNL. De macroknop zit bif de formulier Stap1. Ik heb veel expressies geprobeerd bij de toevoegquery, bij criteria van alles gedaan, veel op google en youtube gezocht, maar kennelijk is er iets grondig mis met mijn tabellen.
Bij voorbaat dank.
FanisBekijk bijlage Slagingsdatum.zipBekijk bijlage Slagingsdatum.zipBekijk bijlage Slagingsdatum.zip

Waarom staan er 3 identieke bestanden? Of zit er in elk iets anders?

Oh, sorry,
Hoe heb ik dat gedaan? Ik heb geen idee. Per ongeluk den ik..

Dan kijk ik naar de versie die ik heb opgehaald :).

Twee van die tabellen zijn:
"TBL_Cursus" met 1 cursusregel met daarbij de kolommen "DatumStart" en "DatumEind".
"TBL_Resultaten" met zoveel regels als cursisten en daarbij heb ik een kolom met de "slagingsdatum cursist na herexamen".
Ik zie hele andere tabellen en queries in je voorbeeld. Het helpt als je dezelfde benamingen gebruikt in de db en in de vraag, want dat scheelt in het doorspitten van de db :). En het veld [slagingsdatum cursist na herexamen] kan ik al helemaal nergens vinden...

Laatst bewerkt:
Hallo, sorry bij het sturen van dat bestandje, had ik het aangegeven. De reden dat ik andere namen heb gebruikt in de vraag is omdat het wat meer logisch klinkt. Any way, ik zet dat nog een keer neer.
TBL_Cursus = TBL_01_CrsGeg_ImpExcel
TBL_Resultaten = TBL_04_VakCijfDat_ImpExcel
De DatumEind = DatEindNL
De Slagingsdatum cursist na herexamen = DatEindSlagIndivNL

Wat ik geleerd heb is dat de vraag heel goed verwoorden is het halve antwoord. Vandaar dat ik in de vraag andere namen heb gebruikt.
Excuus
Fanis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan