• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum overnemen indien waarde gevonden en bedrag gelijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martijnbm

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2016
Goeiemiddag,

Om een betaaldatum te koppelen aan een facturenoverzicht download ik mutaties naar Excel en zoek ik in de kenmerken naar een factuurnummer. De gevonden betaaldatum zet ik dan in de kolom Betaaldatum van het facturenoverzicht.
Wat ik zoek is een formule die dit automatiseert. In de bijlage staat het bestand Overzicht met een kolom Betaaldatum. Indien het factuurnummer voorkomt in kolom Omschrijving van het bestand Mutaties en de bedragen komen overeen, dan moet de betaaldatum verschijnen in de kolom Betaaldatum.

Het zou heel fijn zijn als iemand hiermee kan helpen!

Groet,

Martijn

Bijlagen

Staan beide bestanden open? Na sluiten van het mutatiebestand, zal na herberekening de formule niet meer werken.
Andere optie is een macro

Hier alvast een macro. Wel even het juiste pad in de macro zetten. Het mutatiebestand hoeft hier niet open te staan

Code:
Sub jec()
 ar = ThisWorkbook.Sheets(1).Range("A1").CurrentRegion
 Set sq = GetObject("C:\Users\xxxx\Downloads\Mutaties.xlsx").Sheets(1).Range("A1").CurrentRegion

For i = 2 To UBound(ar)
    For j = 2 To sq.Rows.Count
        If InStr(sq(j, 3), ar(i, 1)) And ar(i, 2) = sq(j, 2) Then ar(i, 3) = sq(j, 1)
    Next
 Next

ThisWorkbook.Sheets(1).Range("A1").CurrentRegion = ar
 sq.Parent.Parent.Close 0
End Sub

Laatst bewerkt:
Ik heb liever geen macro in het bestand. Kan het wel met een formule indien alle data in één bestand staat zoals in het vorige bericht geupload?

Voor Excel 365, blad1!C2:
Code:
=FILTER(Mutaties!$A$2:$A$6;ISGETAL(VIND.SPEC(A2;Mutaties!$C$2:$C$6))*(Mutaties!$B$2:$B$6=B2);"")
en voor eerdere versies van Excel
Code:
=ALS.FOUT(1/(1/SOMPRODUCT(ISGETAL(VIND.SPEC(A2;Mutaties!$C$2:$C$6))*(Mutaties!$B$2:$B$6=B2)*(Mutaties!$A$2:$A$6)));"")

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan