Datum plaatsen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

oossie

Verenigingslid
Lid geworden
19 nov 2002
Berichten
2.364
Is het mogelijk om in een document, waar een sjabloon van is gemaakt, de systeemdatum automatisch in te vullen, zodat er in de brief:

Amersfoort, dd-mm-jjjj verschijnt?

Groeten Oossie
 
De datum kan je als veld invullen (invoegen\veld). Voorbeeld:

Amersfoort, <datumveld>

Dat sla je op als een sjabloon.

Groetjes,
Bennie
 
Kun je mij stap voor stap uitleggen hoe te handelen.

Als ik dit probeer krijg ik de melding:

!Onbekende bladwijzer, AMERSFOORT

Wat doe ik verkeerd?

Groeten Oossie
 
1. Als je een bestaand sjabloon wilt wijzigen kies je bij openen 'bestandstype' documentsjablonen en dan de goede uit de lijst. (Een nieuw sjabloon maak je door een leeg document te openen en als je klaar bent bij opslaan te kiezen voor bestandstype 'documentsjabloon').

2. Typ op de plaats waar je dat wilt hebben 'Amersfoort, ' en kies nu Invoegen > datum en tijd.

3. In het venster dat je nu krijgt kies je het gewenste formaat, de voorbeelden geven altijd de huidige datum en tijd aan.

4. Rechtsonder zit een vakje 'automatisch bijwerken' en dat vink je aan. Hierdoor zal telkens als je het sjabloon opent de actuele datum (en eventueel tijd) worden ingevuld.

5. Sjabloon oplslaan.

Sucses.
 
Rmschoof, :thumb: weer een probleem opgelost.

maar ik heb gelijk een tweede vraag, waar U mischien ook wel een antwoord op weet.

Is het mogelijk om voor die sjabloon een formulier te maken waar naam, adres, postcode en woonplaats wordt gevraagd, en nadat dit is ingevuld deze gegeven op een vaste positie in dit document komen te staan.

vervolgens een vraag over het onderwerp zodat dit geplaatst word achter Betreft:

hopenlijk weet U hier ook een antwoord op.

Groeten Oossie
 
Ook dat kan.

Open of maak het sjabloon.

Nu moet je bepalen waar naam/adres/pc/wpl komen, bijvoorbeeld door met inspringen of tabs de cursor op de juiste plaats te zetten.

Met de cursor op deze plaats kies je voor Invoegen > Veld (je krijgt nu een venster met categorieën links en veldnamen rechts.

Klik links 'Afdruk samenvoegen' aan en het lijstje rechts 'Fill-in' (je kunt Fill-in' ook vinden als je links 'alle categorieën hebt).
Onderin zie je een balk waar nu ook Fill-in staat. Daarachter zet je een spatie en dan de tekst die de gebruiker moet zien om het veld in te vullen, hier dus zoiets als "Naam geadresseerde". Let op dat je de tekst tussen aanhalingstekens zet.
Bij openen van het sjabloon zal de vraag tevoorschijn komen, en na invullen zal het antwoord op de juiste plaats staan.

Op de volgende regels doe je hetzelfde voor adres enzovoort.

Ook voor onderwerp werkt het op deze manier.
Typ in je document Betreft: spatie en doe nu Invoegen>veld.

Tenslotte je sjabloon weer opslaan als eerder genoemd.

Twee opmerkingen: in het venster waar aan de gebruiker de vraag wordt gesteld staat de tekst die jezelf bij de aanmaak als voorbeeld hebt genoemd, geheel geselecteerd (blauw met witte letters) daar kun je gewoon overheen typen.
Verder, als je het gegeven antwoord niet ziet in je brief, in plaats daarvan een ingewikkelde kode, kun je via Extra>Opties>(tabblad) weergave onder het hoofdstukje 'weergeven' het vinkje bij 'veldcodes' weghalen. Verandert niets aan je uitvoer, alleen maar in wat je precies ziet in je scherm.

Hoop dat ik het niet te ingewikkeld heb gemaakt, anders hoor ik het wel.

Groeten.
 
Bovenstaande uitgevoerd, echter als ik het sjabloon open, opent ie gewoon met lege velden, zonder dafill in opties als "geadreseerde" "pstcode" "woonplaats"

wat doe ik verkeerd, groeten Oossie
 
Ik weet niet zeker of je laatste vraag goed begrijp.
Ik veronderstel dat je bedoelt dat als je het sjabloon opent je geen pop-up venster krijgt met de vraag naam etc. in te vullen (zie bijlage hoe zo'n pop-up eruit kan zien).

Moest ik even over nadenken. Een mogelijkheid is dat je het sjabloon niet goed benadert.
Wanneer een sjabloon eenmaal is gemaakt, ga je het gebruiken door in Bestand te kiezen voor Nieuw.
Je krijgt nu een venster met alle sjablonen. Meestal staat je sjabloon op het tabblad algemeen, maar het kan ook in een van de andere tabbladen te vinden zijn, afhankelijk van waar je hebt opgeslagen.

Klik nu het sjabloon aan van je briefhoofd.

Je gebruikt een sjabloon dus niet door het met bestand>openen op te roepen en dan weg te schrijven als een nieuw document.

Als dat niet werkt, of niet je probleem was, hoor ik het wel.

attachment.php
 

Bijlagen

  • pop-up.jpg
    pop-up.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 156
Het werkt niet, maar ik zal proberen het duidelijk uit te leggen, alhoewel dat voor een leek niet meevalt. In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Ik heb een bestaand sjabloon, met daarin NAW gegevens voor de geadreseerde. ik ga in dat sjabloon naar invoegen/ veld en kies daar fill in.
daar vul ik de vraag in tussen haakjes "Naam klant" vervolgens krijg ik gelijk een pop up met naam klant met een invulvlak.
Als ik daar de naam invul bijvoorbeeld Oosthof, wijzigt de naam gelijk in het sjabloon.
vervolgens kies ik opslaan, en tot zover lijkt alles te werken...........

Maar als ik dan weer de sjabloon open krijg ik de pop up niet met Naam klant........

Hopenlijk is het zo duidelijk, alvast bedankt voor je antwoord.

Groeten Charles
 
Heb je het sjabloon wel geopend via
Bestand>Openen
bestandstype: documentsjablonen *.dot
zoeken in: C:\windows\Application data\Microsoft\sjablonen
en daar je sjabloon openen? (het pad kan trouwens iets afwijken, dan zoek je via de verkenner op *.dot welke map de sjablonen (in elk geval normal.dot) staan en die moet je hebben bij 'zoeken in').

Als je via Bestand>Nieuw je sjabloon kiest en dan voor openen als sjabloon maakt ie namelijk een nieuw sjabloon aan, onder een andere naam, en is het resultaat minder voorspelbaar.

En ik blijf meedenken tot je er uit bent hoor.
 
Rin,


Ik heb ze op die manier geopend, maar het resultaat is dat het niet werkt.
zowel via de verkenner geprobeerd te openen, alwel via bestand.

Wat zou er fout zijn, of kan het ook door een fout in mijn PC zijn dat het niet werkt.


Groeten Charles
 
Charles

Het probleem zit volgens mij niet in je pc, maar om dat nader vast te stellen is het beter als we direct contact hebben.

Ik heb je daar een mail voor gestuurd.

Wil je toch liever via deze thread reactie van me hebben, dan kan dat. Dan hoor ik dat wel.

Groeten,
 
Ik heb op de mail gereageerd, hoop dat we eruit komen.

Groeten Oossie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan