• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum problemen

• Onderwerp starter Onderwerp starter jansm
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jansm

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2014
Goedemiddag,
ik werk met verschillende datum-notaties. De problemen voor mij ontstaan bij de vermelding van alleen het jaartal en datum < 1900. De verschillende notatie worden in één en dezelfde kolom gebruikt. Ik kan dus niet de eigenschappen van een hele kolom of range van cellen aanpassen.
In het voorbeeld staat in kolom B de bedoelde ingevoerde datum. Hier is de datum als tekst ingevoerd om te laten zien wat ingevoerd is. In kolom D is hetzelfde ingevoerd als in B, nu NIET als tekst. In kolom F staat de 'formule' =D6 .. D17. Hoe krijg ik nu in kolom F wat ik in kolom B heb ingevoerd zonder dat ik achteraf de celeigenschappen moet veranderen??
Bekijk bijlage Datum_1.xlsx

excel kan niet reken met getallen van voor 1900 deze worden niet erkent als datums

je kan proberen de datum samen te voegen maar dit werkt dan weer niet met jaren voor1900
=DATUM(JAAR(C6);MAAND(C7);DAG(C8))
vergeet dan niet er de dag en maand voor te zetten B.V. voor jaartal 01-01-1923
1923 wordt niet erkent als jaartal

Laatst bewerkt:
cybertazz, bedankt voor je antwoord. Dat excel datums voor 1900 niet herkent weet ik maar hoe is dit probleem te omzeilen. De data in mijn excelsheet is een geimporteerd txt-bestand. Toch wordt een deel dus ingelezen als getal. Is er geen instelling mogelijk dat bij het importeren alle data als tekst wordt ingelezen?

Kijk eens bij de wizard txt-import.

snb, zo vaak doorheen gelopen en de oplossing niet gezien. Uit jouw bericht concludeerde ik dat de oplossing daar zat. Dank voor tip. Ik hoop dat jullie, kanjers, begrijpen dat een leek problemen heeft om sommige logica in te zien.

Excel zelf kent inderdaad geen datums voor 1-1-1900. VBA kan met datums echter terug tot 01-01-100 waardoor er in VBA wel een conversie te maken valt. Voor een goed begrip van de datum problematiek kan je dit eens lezen:
http://www.exceluser.com/formulas/earlydates.htm

Ed, bedankt voor de verwijzing. Ik kom zo met een vraag in een nieuw draadje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan