• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum samenstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

mithrandir

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jun 2005
Ik weet niet of ik hier op de goede plek ben of dat ik bij Access mijn vraag zou moeten stellen, maar ik zit met het volgende probleem.
Ik krijg een aantal keren per jaar een excel-bestand toegestuurd, waarvan ik de gegevens moet overzetten naar een access database. Nou is dat over het algemeen wel te doen, maar in dat excel bestand staat ook een datum. Deze datum staat verspreid over 3 kolommen: in de eerste staat de dag voorgesteld als ma, di, wo enz. In de tweede kolom staat het dagnummer en in de derde staat het maandnummer. Er is geen jaartal, het bestand gaat uit van het huidige jaar, maar als er na maand 12 gegevens komen van maand 1, dan slaat dat op het volgende jaar. In Access moet de datum in 1 kolom komen.
Mijn vraag is, of er een simpele manier bestaat om een datum samen te stellen uit de waardes die in de kolom dagnummer en maandnummer staan.
En is er ook een oplossing voor de jaarovergang?

Ik ben nog niet zo ervaren met Excel, maar wil hier wel graag wat meer van weten. Tot nu toe ging ik alle gegevens met de hand aanpassen, maar dat gaat me zo langzamerhand wel vervelen.

Alvast bedankt!

Hoi Mithrandir,

In cel B1 staat de dag
In cel C1 staat de maand.

Deze formule geeft de datum:

=DATUM(JAAR(VANDAAG());C1;B1)

Doortrekken naar onder. Vervolgens kolom selecteren, en kopiëren. En op dezelfde plaats: plakken speciaal: Waardes.

Luc

Luc,

bedankt, hier was ik dus zelf nooit op gekomen.:thumb:

Nu moet ik alleen nog een oplossing vinden voor de jaarovergang.

Groeten,
Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan