• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum/Tijd vanuit CSV in Excel goed krijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JKarstens

Gebruiker
Lid geworden
21 apr 2020
Voor een overzicht van Chromebooks, heb ik een CSV-export vanuit Google Admin gedaan en deze wil ik nu gaan gebruiken. Het format voor de datum en tijdsaanduiding krijg ik echter niet goed. In de export wordt de tijd iets van 1584102335518 (of 1,5841E+12 zichtbaar in het veld). In het echt moet dat dan bv. overeenkomen met bijvoorbeeld 21 apr. 2020, 11:03 zoals het in de Google Admin staat.

Ik heb al van alles gezocht en geprobeerd, ook met de importfunctie Uit tekst/csv, maar ik kom er niet uit hoe ik deze format omgezet krijg naar een normale weergave van datum en tijd.

Dus dat komt in Excel? Dan is het toch bereik kiezen/selecteren en > Celeigenschappen > Datum en format kiezen of in dit geval Aangepast > dd/mmm/jjjj uu:mm

Laatst bewerkt:
Heb je de kolombreedte aangepast?

Ik krijg al hashtags als ik het format kies of invul in het veld voor aangepaste celopmaak

Dit is voor Excel geen datum/tijd:
1584102335518

Dit is ook geen datum/tijd notatie maar gewoon tekst:
21 apr. 2020, 11:03

Wijzig dat in:
21 apr 2020 11:03

De echte numerieke waarde is:
43942,46

Laatst bewerkt:
Upload eens een stukje van de CSV zelf, we hebben eigenlijk alleen maar de datum/tijd kolom nodig, de rest kan eruit. Tip: Open de CSV in NotePad (Windows kladblok)

1584102335 is de unix tijd voor 03/13/2020 @ 12:25pm (UTC), zie https://www.unixtimestamp.com/index.php
van 1584102335518 zijn de laatste 3 cijfers verwijderd, 1584102335518 wordt dus 1584102335

Laatst bewerkt:
Als de "Ms" in lastPolicySyncMs staat voor milliseconden en Unix tijd wordt uitgedrukt in seconden, dan krijgen we: 1584102336
Omgezet geeft dat:

03/13/2020 @ 12:25pm (UTC)

Even een stukje vanuit Notepad vanuit het CSV-bestand:

"Acer Chromebook 11 N7 (C731, C731T)",1584102335518,1569317452315

De eerste is het merk en model, de 2e de format voor datum.tijd dat het chromebooks voor het laatst is gesyncd en de derde is de datum/tijd waarop het Chromebook zakelijk is geregistreerd.

Elke keer als ik een CSV-export doe van de gegevens in het beheercentrum, dan krijg ik deze formats voor datum/tijd, dat is al zo in het CSV-bestand, het gebeurt niet pas op het moment dat ik er een Excelsheet van maak en ook als ik het CSV in Google Spreadsheets open, staat dit format er en ik kan er tot nu toe helemaal niks mee.

Ja, goed. Dan weten we hoe dat in elkaar zit, maar lost dat de vraag op? Lijkt mij dat Jkpieterse de juiste vraag stelt.

Ik kan wel kolommen plakken, maar dan vanuit het CSV-bestand, niet vanuit Notepad. Er staan ook privacy gevoelige gegevens in het bestand, dus die ga ik hier niet delen.

Kan je ons niet een linkje sturen naar een Google Sheet met een kopie van enkele regels gegevens? Exporteer anders de Google sheet gewoon als Excel bestand, dan heb je al dit geneuzel denk ik niet.

Ik heb alle kolommen met privacy gevoelige gegevens er tussenuit gehaald. Ik heb de exetensie van de bestandsnaam niet tussendoor aangepast, dit is de originele CSV, maar dan wel met tekst naar kolommen.

Bijlagen

Bedank dan ook maar alphamax voor z'n tip in post 9, want tot 13:26 deze middag had ik nog nooit van Unix-tijd gehoord.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan