datum toevoeging

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cindy W

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2006
Berichten
38
Hallo,

Ik heb me suf gezocht, maar wie kan mij vertellen hoe ik ook alweer standaard de huidige datum in een memovlak getoond krijg, wanneer de gebruiker op dit vak klikt?

Groetjes,
Cindy
 
Nou, dit is niet helemaal wat ik bedoel.
In een memoveld wil ik notities kunnen typen, en wel zo dat wanneer je klikt op dit veld dat er dan direct de huidige datum in verschijnt.
Dus een tekst van gisteren met 02-08-2006 ervoor, en bij de notitie van vandaag automatisch 03-08-2006.
Hopelijk is mijn vraag duidelijk en kan iemand mij verder helpen!

groetjes,
Cindy
 
Hallo Cindy

Stel dat je memoveld txtMemo heet, plaats dan de volgende code bij de Gebeurtenis "Bij Klikken":

Private Sub txtMemo_Click()
If IsNull(txtMemo) Then
Me.txtMemo = Date
End If

End Sub

Die test van isnull dient ervoor dat hij enkel de datum toevoegt bij een leeg memoveld, indien er iets staat dat wordt dit niet verandert
 
Nou, volgens mij ligt het aan mij, maar ik krijg er geen automatische datum wanneer ik in het memoveld klik.
Maar zelfs al zou het wel werken, dan nog is het niet helemaal wat ik graag zou willen.

Zal het wat uitgebreider toelichten:

In een klantenformulier zit dit memoveld. Hierin typ je wanneer de klant heeft gebeld, of wanneer je zelf contact hebt opgenomen. Dus stel vandaag heb je hem gesproken dan zou ik graag automatisch:
04-08-2006: blablabla
erin willen zien. Achter de datum wil ik dan kunnen typen.

Maar morgen heb je weer contact dan moet onder de getypte stukken van daarboven weer de datum komen van die dag, met ook daarbij de gelegenheid tot typen.

Hopelijk is dit duidelijker, en weet iemand de oplossing!!
Bedankt alvast!
groetjes,
Cindy
 
Hoi,

heb even een voorbeeldje gemaakt.
Telkens je nu in het memoveldje klikt wordt de datum geplaatst.
Wil je ook het uur erbij dan zal je in de code DATE moeten veranderen naar NOW.

Groetjes,
Lode
 

Bijlagen

  • DBMemo.zip
    9,9 KB · Weergaven: 40
Super, dank je voor je hulp, het is precies wat ik zocht!!!
 
Hallo,

ik heb hier ook een probleem mee.

Ik kan wel zetten Me.txtbox = CDate(Now())
Maar dat wil ik niet omdat het uur erbij zit :confused:

Maar als ik Me.txtbox = Date zet, dan zegt ie :
Can't find project or library...
Wat moet ik toevoegen?

De bedoeling is dus dat ik de datum in het volgende formaat krijg : dd-mm-yyyy of mm-dd-yyyy (want dat is het formaat die gebruikt wordt in access
en ik weet ook niet hoe ik dat moet veranderen).

En wat er nog beter zou zijn is dat als de huidege datum 23-02-2007 is hij het automatisch omzet naar
de eerste dag van de maand. Dus : 01-02-2007

dank u :)
 
Laatst bewerkt:
me.textbox = Format(Now(), "dd-mm-yyyy")

1e dag van de maand kan je vinden met dateserial en datepart meen ik
 
ok,

hartelijk bedankt.
Ik ga eens kijken naar de functies datepart en dateserial

Maar als iemand het me direct wil zeggen, dan is dat ook goed :p
 
PHP:
Private Function FirstDate(RefDate As Date) As Date
    FirstDate = DateSerial(DatePart("yyyy", RefDate), DatePart("m", RefDate), 1)
End Function
 
Ok,

bedankt, het werkt perfect :thumb:
Eerst werkte het (Format, Date en nog andere functies) niet omdat ik het bestand MSCOMCT2.OCX niet had, nu werkt het dus wel.
Ik heb het opgelost zoals in het volgende voorbeeld staat.
Code:
m0 = DateSerial(DatePart("yyyy", Format(Now(), "dd-mm-yyyy")), DatePart("m", Format(Now(), "dd-mm-yyyy")), 1)
daarna zet ik Me.textbox = m0

Als de code verbeterd kan worden, zeg het maar gerust, want ik ken vb niet zo goed..

Ik moet nu gewoon een maand toevoegen voor m1. Ik ga wat verder zoeken op het forum om geen dubbele vragen te stellen. Maar als iemand het weet, dan mag hij(zij) het nog altijd zeggen :p
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan