• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum tussen 2 datums zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ikke10

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2016
Ik wil graag het volgende doen:

Ik heb een lijst met 2 datums en ik wil weten hoe vaak bepaalde datums hiertussen voorkomen. In werkelijkheid bestaat het bestand uit ongeveer 1000 rijen.

A................B
1-1-2015... 5-1-2015
3-1-2015... 10-1-2015
2-1-2015... 4-1-2015

Vraag: hoe vaak komen onderstaande datums voor in het overzicht?
C
1-1-2015
2-1-2015
3-1-2015
etc.

Kan iemand aangeven welke formule ik hiervoor kan gebruiken?

Kan je niet een bestand plaatsen met maar een paar rijen ipv van 1000.

Maakt het denk ik wat makkelijker om te helpen.

Bekijk bijlage test.xlsx

Hier een oplossing, niet de meeste ideale.

Zat een paar dagen geleden met een vergeleijkbaar problem dus heb ik dezelfde oplossing toegepast.
Oplossing komt ook van mensen hier op het forum en niet van mijzelf.

Code:
=SOMPRODUCT(($C$2:$C$11>=DATUMWAARDE("1-1-2015"))*($C$2:$C$11<=DATUMWAARDE("7-1-2015")))

Het enige wat je moet doen is telkens de datums aanpassen tussen "" zodat hij het bereik weet.

Automatisch de celen doorverwijzen werkt helaas niet bij deze oplossing.
misschien dat iemand anders dat dan wel weer weet.

Tevens kan het zijn dat je CTRL-SHIFT-Enter moet gebruiken om de functie te laten werken.

of is dit de bedoeling.

Code:
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$4<=C2)*($B$2:$B$4>=C2))

Bedankt voor de tips. Het werkt.
Ik probeer ook te begrijpen waarom. Ik snap een groot deel, alleen vanwaar de vermenigvuldiging (*)?

Ook dit werkt:
Code:
=AANTALLEN.ALS($A$2:$A$4;"<="&C2;$B$2:$B$4;">="&C2)

SUMPRODUCT() is een ingebakken matrixformule. Je kan de formule in #5 ook zo schrijven
Code:
=SOM(($A$2:$A$4<=C2)*($B$2:$B$4>=C2))
deze moet je dan afsluiten met <Ctrl> + <Shift> + <Enter>.

Dmv formule evalueren kan je zien welke waarde in deze matrix aan een voorwaarde voldoet en welke niet. Dit wordt weergegeven als WAAR/TRUE of ONWAAR/FALSE. Als aan beide voorwaarden voldaan is dan krijg je 1*1=1 anders krijg je 0*1=0 of 1*0 = 0. Nog even optellen van deze 1tjes en nullen en dan heb je het resultaat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan