datum vergelijken met timestamp in database

Status
Niet open voor verdere reacties.

star3200

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2001
Ik heb een in tabel in een MySQL-database een kolom waarin datums zijn opgeslagen.
Ze staan erin in de vorm 0000-00-00 00:00:00 en het type veld is een timestamp.

de tabel bevat ook gebruikersnaam etc.. van bezoekers van de betreffende site. Wanneer iemand inlogt wil ik een tekst laten verschijnen als de datum die bij de gebruiker staat, in de tabel, vóór een datum ligt die ik in php vastleg.

dus in de tabel zitten bijvoorbeeld volgende 2 records:
Code:
[I]
id   gebruikersnaam  paswoord   datum[/I]
1    persoon1            xxx           2008-10-10 18:00:00
2    persoon2            xxx           2007-09-10 18:00:00

dan wil ik via een query in php nakijken of de datum bij de persoon die inlogt vóór bijvoorbeeld januari 2008 ligt. ligt de datum ervoor dan krijgt de persoon een tekst te zien, anders niet.

ik heb het volgende geprobeerd:

Code:
$result = mysql_query('SELECT * FROM tabel WHERE id = '.$lid["id"].' AND datum < 20081001');

$num_rows = mysql_num_rows($result);

if($num_rows = 1){

echo 'de tekst die weergegeven wordt' ;

}

Ook
Code:
$result = mysql_query('SELECT * FROM tabel WHERE id = '.$lid["id"].' AND datum < \'2008-10-10 12:59:15\' ' );

En

$hiervoor = mktime(0, 0, 0, 10, 1, 2008);
$result = mysql_query('SELECT * FROM tabel WHERE id = '.$lid["id"].' AND datum < '.$hiervoor.' ' );
werkt niet. Ik krijg steeds als resultaat $num_rows = 1, dus toont hij de tekst gewoon bij iedereen...

PS: ik weet dat ik beter DATETIME zou gebruiken in mijn databank, maar het gaat om een CMS systeem dat iemand voor me gemaakt heeft een tijd terug en die werkt overal met de timestamp.

Het is juist vreemd dat hij op TIMESTAMP staat met als formaat 0000-00-00 00:00 want dat is het formaat voor DATETIME. Een TIMESTAMP is een reeks cijfers achter elkaar.

Volgens mij kun je eenvoudig het datatype aanpassen omdat het formaat toch klopt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan