• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum verschil met maanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

rfcdejong

Verenigingslid
Lid geworden
7 dec 2007
Hallo,

Voor de hondenclub ben ik bezig een programma te maken in Excel maar ik kom er niet uit.

Volgen de richtlijnen van de Raad van beheer zijn er meerdere klassen:
Jonge puppyklas 4 tot 6 maanden
Puppyklas 6 tot 9 maanden
Jeugd klas 9 tot 18 maanden
Tussen klas 15 tot 24 maanden
Open klas Vanaf 15 maanden

Er word per inschrijving een Showdatum vermeld welke datum moet vergelijken bij welke leeftijdsgroep de in te schrijven hond behoort (bijvoorbeeld 6-10-2016)

Op de dag dat de hond de leeftijd bereikt of ouder is moet de daarvoor bedoelde klasse worden vermeld achter die hond, en daarmee ook in een vervolg lijst (ander blad) weer op een scorelijst.

Stel een hond is op 6 april 2016 is geboren, dan gaat de Jonge pup klasse in op 6 augustus 2016, en de Puppyklasse op 6 oktober 2016
Dit houd in dat wanneer de hond op 5 oktober word geshowd hij nog in de Jonge puppyklasse zit.
Nu heb ik op meer manieren geprobeerd dit te laten werken maar ik weet niet of Excel met maanden kan werken zoals ik die nodig heb, met weken en dagen lukt het wel maar met maanden kan ik het niet vinden, want ook februarie wijzgd om de 4 jaar dus dat geeft weer een probleem.

Rob de Jong

Misschien is het handig als je een bestandje plaatst.

De Raad van Beheer rekent alleen in maanden dus als een hond op 10-1-2016 is geboren, is deze op 10-5-2016 4 maanden oud maar ik heb diverse boeken nagezien, nergens staat wat ik nodig heb, het gaat dus om dezelfde dag 4 maanden later

Rob

Laatst bewerkt:
Komt dit een beetje overeen Rob?

Bijlagen

Code:
=INDEX($A$3:$A$7;MATCH(DATEDIF(A11;$C$2;"m");$C$3:$C$7;1))

Probeer het eens met deze formule (in het bestandje van HSV ivm getallen in C3:C7)

Laatst bewerkt:
Grappig Willem.
Ik had het in eerste instantie net zo, maar de honden kunnen mogelijk in meerdere categorieën mee doen.

Hallo Harry,

Dit begint er op zeker op te lijken maar de Raad van Beheer eist dat de dag van geboorte de overgang naar een volgende klasse dient te zijn, vooral in de laagste klassen is men daar zeer streng mee en met de 365,25 gaat dit niet altijd op, ik vind het wel een knappe formule.
Als de show op 29-11-2016 word gehouden zou een pup welke geboren is op 30-7 nog helemaal niet in aanmerking komen voor de show want hij is nog geen 4 maanden, terwijl deze pup, als deze op 29-7 of eerder zou zijn geboren wel in de Jonge puppyklasse zou mogen showen. Ik heb wat geprobeerd met Spencer.
Al heel veel dank voor de snelle hulp, mogelijk kun je dat datum verschil ook oplossen.

Rob

P.S. Ik heb bij spencer ingevuld 30-5-2016 waarna de overgang ging naar Jeugdklasse maar de RvB stelt dat de hond op die dag nog in de Jonge puppyklasse showt, want strikt genomen is hij dan nog geen 6 maanden oud

Kunnen de honden in twee klassen mee doen?
Zo niet?, moet je de formule van @popipipo eens proberen.

Ned:
Code:
=INDEX($A$3:$A$7;VERGELIJKEN(DATUMVERSCHIL(A11;$C$2;"m");$C$3:$C$7;1))

Ik wil Willem bedanken voor de reactie, maar ik wil eerst met Harry doorgaan, door een beroerte in het verleden kan ik mij niet op meerdere oplossingen tegelijk concentreren, hopelijk word dit begrepen,

Rob

Hallo Harry,

Jawel, in de laatste 3 klassen moet de exposant aangeven in welke klasse hij/zij wil uitkomen met de hond.

Rob

maar de honden kunnen mogelijk in meerdere categorieën mee doen.

Tussenklas alleen bestaat niet dus verander dit dan naar:
Tussenklas / open klas

Ik heb een gedeelte van Willem toegepast.
Misschien is het zo beter.

Willem: Tussenklas is van 15 t/m 24 maanden.
Openklas is vanaf 15 maanden tot ..........

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Gezien post #10 misschien voor later en anders voor andere geïnteresseerden hierbij toch ook nog een oplossing die overigens alleen werkt in Excel 2016 vanwege TEKST.COMBINEREN.

Het is een matrixformule, te bevestigen met Ctrl+Shift+Enter:
Code:
=TEKST.COMBINEREN("\";1;VERSCHUIVING(INDEX($A$3:$A$7;KLEINSTE(ALS((ZELFDE.DAG($C$2;-1*$C$3:$C$3)>=A11)*(ZELFDE.DAG($C$2;-1*$D$3:$D$7))<A11;RIJ(INDIRECT("1:5")));1));;;SOM((ZELFDE.DAG($C$2;-1*$C$3:$C$7)>=A11)*(ZELFDE.DAG($C$2;-1*$D$3:$D$7)<A11))))

Zie blauwe deel in de bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Harry en Willem,

Zoals ik het nu bekijken kan lukt dit wel, ik begrijp alleen niet wat de "m" in de berekening betekent, is het ook mogelijk om wanneer de hond jonger is dan 4 maanden een tekst te plaatsen "Te jong", Mogelijk in rij 2 waar klasse indeling staat en leeftijd,

Al vast heel erg bedankt voor de gedane moeite. Morgen ga ik trachten de formule ook zelf te begrijpen. En ja, Die tussenklasse is een raar ding maar dat zal wel bij de RvB horen, mogelijk moet de exposant hier zelf een keuze maken op basis van wat er zoal met de jonge hond is gedaan, niet iedereen is showgek dus een hond met minder ervaring kan dan makkelijk in een klasse lager dan wel hoger showen. Voor mij is het allemaal gelijk.

Rob

De "m" staat voor maand in de functie 'datumverschil'.

Voor honden jonger dan 4 maand kun je de formule uitbreiden met:

=als.fout(mijnformule;"te jong")

Wel weer afsluiten met ctrl+shift+enter, en niet alleen enter.

Laatst bewerkt:
Hallo Marcel,

Dank voor je helpende hand, maar ik heb Excel 2010 en kan de formule dus niet testen, toch heel erg bedankt, dat geld voor ieder die een bijdrage heeft gedaan,

Rob

Hallo Harry

Bedank voor de uitleg, als je wilt laat het nog even openstaan, als ik morgen nog een vraag heb kan dat nog.
Wanneer ik deze topic af wil sluiten als opgelost hoe moet ik dat dan doen?

Rob

We zien het wel Rob.

Als opgelost zetten kan volgens mij in je openingsvraag.

De "m" staat voor maand in de functie 'datumverschil'.

Voor honden jonger dan 4 maand kun je de formule uitbreiden met:

=als.fout(mijnformule;"te jong")

Wel weer afsluiten met ctrl+shift+enter, en niet alleen enter.

Hallo Harry, ik heb geprobeert om dit stukje code (16) in te voegen maar krijg het niet goed voor elkaar

Rob

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan