• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum vraag

PedroJV

Gebruiker
Lid geworden
23 aug 2018
Beste Excel-leden.

Hoe zet ik een standaardveld, met de volgende waardes, om in een datum?

20221102
20220527
20221005
Alvast bedankt.

Of met een formule, als in A1 je datum staat:
Code:
=DATUM(LINKS(A1;4);DEEL(A1;5;2);RECHTS(A1;2))

Dank je wel allemaal, de laatste twee werken perfect.

De oplossing van tekst naar kolommen, die ik best vaak gebruikt heb werkte nu niet popipipo.
Ik begrijp nog steeds niet waarom. Als ik tijd heb, zal ik daar nog eens naar kijken

@PedroJV
Een stukje uitleg.
Je voorbeeld van 20221102 is gewoon een tekst of getal.
Dit moet worden omgezet naar een echet datumwaarde en dat gaat niet door alleen het uiterlijk te veranderen.

Het moet dus worden omgezet naar 2022-11-02 wat dan nog steeds tekst is.
Die tekst moet dan worden omgezet naar een echte datumeaarde.
De datumwaarde van 2022-11-02 is 44867.
Dat getal is het aantal dagen sinds 01-01-1900.
Zo kan Excel met datums rekenen.

De oplossing van snb is dus het plaatsen van de streepjes op de juiste positie middels de TEXT functie.
De 2 - tekens voor die functie zorgen ervoor dat het dan een getal wordt.
De oplossing van Ahulpje maakt er eerst 02-11-2022 van.
De DATUM functie zorgt vervolgens voor het omzetten naar de juiste datumwaarde.

Beste Edmoor, via tekst naar kolommen, die normaal de tekstwaarde in een datumwaarde omzet lukte het dus niet, ook vervolgens met funktie datumwaarde het achterliggende getal proberen op te halen lukte niet. Ik kreeg steeds de melding #Waarde#. Toen maar de vraag hier gesteld

Ik wilde alleen even uitleggen hoe Excel met datums omgaat,
Via Tekst naar kolommen zou wel moeten werken, als je tenminste aangeeft dat bij het omzetten de JMD moet worden gebruikt in het laatste venster van Tekst naar kolommen, zoals popipipo ook aangaf.

zoals je ziet werkte bij mij omzetten tekst naar kolommen perfect misschien is het voorbeeldje wat je geplaatst niet het zelfde als het originele bestand?

Terug
Bovenaan Onderaan