• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum waarop vervolgkeuzelijst wordt gebruikt

Status
Niet open voor verdere reacties.

tvkijker

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2006
Beste mensen,

ik heb een semi tabel waarin in de eerste rij (A kolom van A26 tot A36) data ingevoerd moeten worden. Deze data horen bij uitgevoerde werkzaamheden die ik in een vervolgkeuzelijst heb staan (zie afbeelding)helpmijvraag.JPG. die vervolgkeuze lijsten (10) staan keurig in de B-kolom achter de A cellen gegroepeerd. Maar zijn dus niet b26 tot b36. Nu zou ik het makkelijk vinden als de datum automatisch in de A kolom wordt ingevuld als de B-selectie gemaakt wordt. Wie heeft hier een oplossing voor ?

TvKijker
Waarom post je niet dat bestand ipv een foto, aan een foto hebben we niets aan , we kunnen toch niet controleren wat achter de formules zitten.

Beste Jean Paul,
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Er zitten geen formules acht er de A- cellen niet en achter de B-cellen niet. Wat je ziet is een keuzelijst die ik snel even opgezet heb, maar die wel aangeeft wat ik wil gaan maken (dacht ik). Ik hoop niet dat het anderen ook weerhoudt van een anwoord.
Met vriendelijke groeten,
dirk

Je zou beter hopen dat er nog mensen zijn die je WILLEN helpen.
Als jij zo meewerkend blijft vrees ik het ergste.

Beste mensen ,
Dit gaat helemaal de verkeerde kant op. Ik wil helemaal niet stekelig of lui zijn, naar niemand. Daravoor ben ik altijd ook te goed geholpen. Maar ik heb nog een heel conceptachtig (en rommelig blad) dat ik niet durf op te sturen als ik het niet eerst schoon. Maar ik ga al aan het werk
Groeten,
Dirk

Groeten,
Dirk

Dirk

Achter een keuzelijst zit ook een formule of vba code en die zie ik niet op een foto, zonder voorbeeld bestand moet ik maar gokken of je een antwoord geven wat waarschijnlijk voor 99% niet het antwoord is, Mag ik je even er aan herrinneren dat het hier allemaal vrijwillige forum leden zijn die onbezoldigd en vrijblijvend en in hunne vrije tijd, je een gouden tip of oplossing kunnen geven, terwijl je de indruk geeft het te vertikken om een voorbeeld bestand te posten.
Ik zal het dan ook niet nalaten om je in mijn "Antihulpbestand" jou naam bij te voegen.

Beste,
Ik kan JeanPaul in niets verplichten of tegenhouden, alleen zeggen dat het helemaal mijn bedoeling niet is of was om mensen te kwetsen of welke andere negatieve gevoelens ook teweeg te brengen. Daar waar dat wel is gebeurd, mijn excuses, het is echt onbedoeld.
Inmiddels heb ik een werkblad werkorder wat gefatsoeneerd en ook een werkblad "datumstempel"dat ik eerder uit helpmij.nl had gehaald , waarin goed de bedoeling (resultaat) staat wat ik wil, alleen heb ik nu een complexere situatie dan een verandering in de B-kolom.
Ik hoop al met al dat Ik ook JeanPaul heb kunnen overtuigen van mijn goede bedoelingen.

Met vriendelijke groeten,
Dirk

Bijlagen

Als je de dropdownlijst via 'Datavalidatie' ipv 'combox' doet loopt alles op rolletjes.

Beste Willem,

Hartelijk dank voor je aanwijzing. Op het forum ging ik nog even zoeken wat het nu precies was en daar kwam ik je weer tegen met een voorbeeld van aap,nooot , mies en het is mij nu helemaal duidelijk wat ik hier met datavalidatie kan. Nu ga ik verder met het zoeken naar de goede omschrijving van de koppeling a- datum genereren als b-cel een keuze krijgt.

Groeten,
Dirk

Bij verder zoeken kom ik steeds de kop regel : Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) tegen. Maar als ik dit op Google intype krijg ik geen directe verklaring maar wel veel toepassingen . Is het een bepaalde functie en wat is de Nederlandse vertaling ? Het zelfde probleem heb ik met ïntersect "- wat is de vertaling ? Als ik hier wat duidelijkheid over heb denk ik dat ik mijn toepassing kan invullen/maken.
Groeten,
Dirk

Laatst bewerkt:
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    if not intersect(target,range("B26:B37")) is nothing then
        cells(target.row,1) = date
    end if
End Sub

Worksheet_change is een event-macro. Deze reageert maw op een bepaalde gebeurtenis op je werkblad (in dit geval wijzigen v/e celwaarde).
Deze event-macro's zijn steeds werkbladgebonden maw ze bevinden zich steeds in de werkbladmodule waar de gebeurtenis in plaats vindt en werken ook maar alleen voor dat bepaalde werkblad.
Wat betreft Intersect, dit is een afleiding van Intersection (kruising). Er wordt dus gekeken of de gewijzigde cel (target) het opgegeven controlebereik (Columns(2)) snijdt. Is dit het geval dan zal de macro gestart worden. Dit controlebereik is niet enkel beperkt tot 1 kolom, maar kan ook meerdere kolommen of rijen of een bepaald bereik zijn bv. Range("A1:B10")

Laatst bewerkt:
Waarom doe je het niet gewoon met behulp van validatie?
De datum wordt dan vastgeklikt bij afsluiten/saven van het bestand.

Bijlagen

Beste Rudi en Cobbe,

Heel hartelijk dank voor jullie bijdrage, mijn probleem lijkt opgelost. Toen ik de oplossing van Rudi las dacht ik "dat is wat ik zocht",. Maar ik doe denk ik nog iets fout , want ik heb het op de werkorder_2 die Cobbe heeft aangepast(grote dank) ingevuld en nu werkt het nog niet helemaal. Heb de cellen a26:a37 een datumkenmerk gegeven en de cellen van c26:c37 ook ( misschien is cells(target.row,1) namelijk de rechterrij, maar ook dat helpt niet.
Verder wil ik Rudi apart bedanken voor zijn wel zeer duidelijke uitleg. Heb echt wel gegoogeled maar kwam er niet echt achter en nu is het helemaal duidelijk. Overigens ben ik nu gaan zoeken op event macro en vond daar een interessant stuk, misschien wat moeilijk maar voor andere beginners is het misschien toch ook wel wat om verder te komen (http://dmcritchie.mvps.org/excel/event.htm ).

Misschien dat Cobbe mij ook nog iets wil leren uit zijn code :

Code:
Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)   '  ......................    wat betekent saveas  [COLOR="#FF0000"]UI[/COLOR]
 With Sheets("werkorder")
   For Each cl In .Range("A26:A37")              
    If IsDate(cl) Then cl.Value = cl.Value         '...................... wat betekent  [COLOR="#FF0000"]cl.Value = cl.Value[/COLOR]   wat gebeurt er dan ?
   Next
 End With
End Sub

In ieder geval bedankt. Ik ben weer veel verder (en heb weer hoop geleerd)
Gr, Dirk

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de 'SaveAsUI' druk op F1 in de VBE.

Cl.Value=cl.Value doet gewoon de aanwezige datum, die verkregen is door de formile Vandaag() vast te zetten, anders wijzigt deze elke nieuwe dag.

De Change-macro moet NIET in ThisWorkBook maar in de bladmodule van werkblad Werkorder staan.(rechtsklikken op tab Werkorder en Programmacode weergeven selecteren)

Heren,
Mijn dank is groot. Nog een vraag aan Rudi: de datum 28-4-2013 blijft hij hardnekkig als 41392 weergeven., ook als ik bij celeigenschappen een andere datumvorm kies. Ik heb de Sub van Cobbe geïsoleerd dus daar komt het niet vandaan.
Groeten,
Dirk

Zet in het lint bij Formules de knop 'Formules weergeven' uit.

:o:o:o Hoe dom kan een Nederlander zijn. Maar in ieder geval bedank ik Excelprofessor Rudi en Cobbe heel hartelijk voor hun ondersteuning. Zonder dit soort hulp zou het mij echt niet lukken (als was de laatste natuurlijk wel stom ).
Heren bedankt en het slot gaat er op :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan