• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum weergeven van laatst ingevulde cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

mitch2506

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
14
Voor mijn bedrijf ben ik een dashboard aan het maken in excel. Er zitten koppelingen in naar verschillende winkels die hun cijfers in een excel invoeren. Deze worden vervolgens samengevoegd in een dashboard. Graag wil ik weergeven wanneer de winkel de laatste keer zijn cijfers heeft ingevuld. Ik heb al wel gevonden dat ik met VBA een datum kan weergeven wanneer de excel als laatst is opgeslagen maar ik wil liever VBA niet gebruiken.

Ik heb een tweede blad gemaakt die uit 2 rijen bestaat. De eerste rij haalt de datums op uit het hoofdblad en de tweede rij de eerste cel onder deze datum (daar wordt normaal de omzet ingevuld)

Dus rij 1: 1 april 2015 t/m 31 maart 2016 (we werken in het financial year)
Rij 2 de omzet die wordt ingevuld door de winkel.

ik zoek een formule (ik denk met verticaal zoeken, maar kom daar niet helemaal uit in dit geval) dat wanneer de sheet netjes zou zijn bijgewerkt en de winkel gister (1 augustus) zijn omzet heeft ingevuld de formule als uitkomst heeft "1 augustus" (de waarde boven de omzet). Omdat ik de cellen gekoppeld heeft staat er natuurlijk wel altijd een formule in die cel met als uitkomst 0

De reden dat ik een 2e blad heb gemaakt is dat het hoofdblad veel meer info heeft dan alleen omzet en op deze manier heb ik een makkelijkere manier om verticaal te zoeken.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Mitch
 
Kan je even een voorbeeldbestandje plaatsen(zonder gevoelige info)?
 
Voorbeeld bestand

In het voorbeeld bestand is het tabblad Year het hoofdblad, hier worden gegevens ingevuld. De weken staan hier onder elkaar. In het 2e blad heb ik de datum en de eerste rij (omzet) gekoppeld met YEAR. Dit wordt gewoon 1 lange reeks van alle dagen. In het voorbeeld is 6 april ook 0 (dit was een feestdag en was de winkel gesloten) de uitkomst van de formule zou in het voorbeeld 11 april moeten zijn.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    33,5 KB · Weergaven: 101
Ik denk dat je hiermee je antwoord hebt (zonder VBA). En plongske heeft wel gelijk dat het makkelijker was geweest als je zelf een soortgelijke bijlage had geplaatst. Nu is het maar een gok of ik het bij het juiste eind heb..
 

Bijlagen

  • Laatste datum.xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 116
Ginger en Plongske, Thanks! Had inmiddels al een voorbeeld gemaakt en geplaatst maar zal het bij een volgende vraag meteen er bij doen. Ginger jouw oplossing is exact wat ik zocht, bedankt!
 
mitch2506, O? Ahhh... Ha ha ha... ik had jouw post bij het plaatsen van mijn reactie nog niet gezien. Misschien ben ik nu wel blij dat je die bijlage er niet bij had. :D
Kan jij mijn formule inpassen in jouw sheet? Ik zou nu niet weten in welke kolom je iets wilt plaatsen. Maar als jij hier verder tevreden mee bent, ben ik dat ook. ;)
 
je bent me nu net voor, hij werkt super alleen omdat de waardes uit een ander blad komen is het nu automatisch al ingevuld volgens jouw formule. Er zou iets in moeten komen als voorwaarde dat het bedrag geen 0 is.
 
Laatst bewerkt:
Aangepaste bijlage

Ik heb de bijlage wat uitgebreid om hopelijk meer duidelijkheid te creëren.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    36,6 KB · Weergaven: 63
Zoiets.
Code:
=ZOEKEN(2;1/(A2:N2>0);A1:N1)
 
Hoi Harry, die werkt perfect! Ik heb >0 aangepast naar <>0 omdat het wel eens kan voorkomen dat er een - bedrag moet worden ingevuld.
Thanks!
 
@Ginger,

Ik heb het bestand "laatste datum.xlsx" uitgebreid met nog 2 zoekwaarden maar bij de 4de zoekwaarde krijg ik een foutieve waarde. Enig idee waarom?
 

Bijlagen

  • Laatste datum zoeken in rij.xlsx
    10,5 KB · Weergaven: 64
Omdat er niets is ingevuld op rij 5 ?
 
Harry,

Ik zal een nieuwe bril moeten kopen! Gegeven stond in de verkeerde rij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan