• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datum weergeven wanneer een aantal wordt bereikt

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerArt

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2019
Beste helpers,

Ben op zoek naar een formule die de datum weergeeft in cel M5 wanneer er aan een aantal voorwaarde wordt voldaan.
Voorwaarde zijn;
criteria - dit is een keuze tussen de getallen 1 t/m 10. Cel M2
Criteria aantal is het aantal op te tellen criteria ingevuld in Cel M3
Begin datum is de datum vanaf er wordt geteld.

Hopelijk is het bijgevoegde voorbeeld duidelijk.

Groet

Bijlagen

Dus wanneer moet de datum er komen te staan?

Ha JV,

De datum moet er komen te staan, bij einddatum, wanneer de overige cellen zijn ingevuld.
Dus welke waarde er moet worden geteld (criteria) dat is du 1 of 2 of 3 enz.
het aantal van de te tellen criteria.

dus bv.
criteria =1
criteria aantal = 10
begin datum = 23-03
dan moet de einddatum, volgens mij 21-06 zijn (dit is dus wat er bij de eind datum moet komen te staan)

Laatst bewerkt:
Dus: het criterium is 1, en je wilt de datum waarop dit voor de 10x voorkomt na 23-3.

Dan zou zoiets kunnen (voor M5):
Code:
=INDEX(B:B;SOMPRODUCT(KLEINSTE(ALS(C8:C707=M2;RIJ(8:707));M3)))
Als je 'm als matrixfunctie invoert (d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter) dan kan dit nog wat korter:
Code:
=INDEX(B:B;KLEINSTE(ALS(C8:C707=M2;RIJ(8:707));M3))

Laatst bewerkt:
@Alex, Ik denk dat somproduct hier niets toevoegt. Toch?

Dacht het wel. Voorkomt in eerdere versies van Excel dat je 'm als matrixfunctie hoeft in te voeren. Maar kan dat niet meer testen.

Als je 'm nog steeds als matrix moet invoeren dan voegt het inderdaad niets toe. Misschien kun je het eens uitproberen voor mij...

Laatst bewerkt:
Ik had het getest inderdaad. Dient nog steeds als matrix ingevoerd te worden.
Op zich wel logisch als ik door de formule heenga want het is en blijft een rijnummer wat uit rij-getal komt.:)

Hallo helpers,

Heb net beide formules geprobeerd maar het geeft niet het gewenste resultaat. Geeft bij het invoeren van de variabelen ook een eind datum die voor de begin datum ligt. En geeft ook verschillende uitkomsten. Soms krijg ik geen uitkomst bij het invullen. Overigens de formule behoeft alleen rekening te houden met de eerst kolom met criteria. Dus kolom C. Wellicht heb ik dit verzuimt om mede te delen. excuses hiervoor.

Bijlagen

Sorry een voorwaarde over het hoofd gezien. Deze zou gewenste resultaat moeten geven (begindatum telt ook mee in telling):
Code:
=INDEX(B:B;KLEINSTE(ALS((C8:C707=M2)*(B8:B707>=M4);RIJ(8:707));M3))
Weer invoeren als matrixfunctie (dus met Control+Shift+Enter afsluiten)

Ha AlexCEL,

Verontschuldigen is totaal overbodig :). Ik ben hartstikke blij dat ik word geholpen. Heb een kleine aanpassing in jouw matrixfunctie aangebracht;
Code:
=INDEX(B:B;KLEINSTE(ALS((C8:C707=M2)*(B8:B707>=M4);RIJ(8:707));[COLOR="#FF0000"]M3+1[/COLOR]))

Dit omdat ik dan de gewenste datum krijg waarop ik opnieuw moet beginnen met tellen.

:thumb:

Niet getest, maar dan zou deze ook de gewenste resultaten moeten leveren:
Code:
=INDEX(B:B;KLEINSTE(ALS((C8:C707=M2)*(B8:B707[COLOR="#FF0000"][B]>[/B][/COLOR]M4);RIJ(8:707));M3))

Helemaal goed. :thumb:
Maar heeft de een voorkeur boven de ander?

Nee niet echt, resultaat is hetzelfde. Mijn motto is echter: hoe korter, hoe beter... :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan