datum zoeken die tussen twee datums ligt

Status
Niet open voor verdere reacties.

journeyman

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Hallo

welke querry moet ik gebruiken om een datum op te zoeken in mijn tabel die tussen 2 variabele datums ligt.

Op een bepaald ogenblik wil ik volgende selectie kunnen maken:

geef mij alle personen die ingeschreven zijn tussen datum1 en datum2, (datum1 en datum2 zijn variable datums die op het moment zelf gekozen worden)

ik heb al vanalles geprobeerd maar niets lukt

Hallo,

kun je doen door in je queryontwerp een criterium mee te geven aan je datumkolom:

BETWEEN [geef begindatum] AND [geef einddatum]

of

[naamvanjekolom].[naamtabel] >= [geef begindatum] AND [naamvanjekolom].[naamtabel] <= [geef einddatum]

Je kan ook een formulier maken waarin je datums kan invoeren / selecteren.
De waardes die je in je formulier invult gebruik je dan in je query als criterium.

Tardis

Hallo,

kun je doen door in je queryontwerp een criterium mee te geven aan je datumkolom:

BETWEEN [geef begindatum] AND [geef einddatum]

of

[naamvanjekolom].[naamtabel] >= [geef begindatum] AND [naamvanjekolom].[naamtabel] <= [geef einddatum]

Je kan ook een formulier maken waarin je datums kan invoeren / selecteren.
De waardes die je in je formulier invult gebruik je dan in je query als criterium.

Tardis

hey, bedankt, nu werkt het maar toch heb ik gelijk weer al een andere vraag.

hoe moet ik waarde die ik in een formulier invul gaan gebruiken in een query als kriterium? moet ik hiervoor een extra tabel maken of zo?

hoe moet ik waarde die ik in een formulier invul gaan gebruiken in een query als kriterium?

Geef in je query de waarde uit je tekstveld in je formulier door als criterium.
In SQL ziet dat er dan qua syntaxis zo uit:

BETWEEN Forms!naamformulier!naamtekstveld1 AND Forms!naamformulier!naamtekstveld2

naamtekstveld1 => naam van het tekstveld waar je de begindatum invult
naamtekstveld2 => naam van het tekstveld waar je de begindatum invult

Tardis

hmmm, ik snap het niet goed hoor. kan je me ff helpen?

wat moet ik nu eerst maken? een formulier met 2 invoervelden waar ik de datums kan in invullen. waar moet ik de ingegeven waarde ergens opslaan om in de querry te kunnen gebruiken? ik heb nu al een querry die de gegevens gaat filteren. dat werkt al. ik heb een formulier waar de gegevens in getoond worden.

kan je me een klein voorbeeldje geven anders?

Je moet inderdaad eerst een formulier maken.
Je query moet je daarna aanpassen zodat je als criteria de waarden ingevuld in je tekstvelden opneemt.

Tardis

ok,

ik heb een formulier gemaakt met twee invoervelden waar de datums kunnen ingegeven worden.

maar nu ben ik echt niet meer mee. hoe kan ik nu dit formulier aan een rapport koppelen zodanig dat als het rapport opgevraagd wordt eerst het formulier opgeroepen wordt en de gebruiker twee datums moet ingeven en pas wanneer de twee datums zijn ingegeven, pas dan mag het rapport uitgevoerd worden.

hoe doe ik dit?????:confused:

Dat doe je via VBA:

- eerst controleren of beide datums zijn ingevuld:
- zo nee, melding laten verschijnen
- zo ja, rapport openen via de methode OpenReport
ingevulde waardes stuur je mee als conditie in OpenReport

methode staat duidelijk beschreven in Access Help

Zoek anders ook even rond in het forum, je vraag is ongetwijfeld al vaker gesteld.

Tardis

ok, zover ben ik al: dit geef ik in in het veld criteria in mijn querry bij het desbetreffende datumveld waarop de controle moet gaan gebeuren.

ik heb dus een tweed formulier gemaakt met enkel twee velden waar men een datum moet ingeven.

dit is de "query" die ik tot nu toe heb,

Between [Forms]![SelectieDatumZoek]![Datum1].[AfterUpdate] And [Forms]![SelectieDatumZoek]![Datum2].[AfterUpdate]

het probleem is echter dat wanneer ik de querry opstart, hij gewoon een parameter komt vragen ipv het formulier selectiedatumzoek weer te geven.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan