• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

terhart

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 jul 2005
Hallo,

Ik heb een probleemtje met de manier waarop Excel gegevens in de cellen schrijft.
Ik doe het volgende:
Een machine geeft een bestand uit op Excel formaat. Op sommige cellen in het bestand staat informatie zoals: 02-30 en 06-3 etc.
Als ik nu het bestand open, dan heeft Excel op de plaatsen waar bijvoorbeeld 02-20 staat feb-20 gezet. Excel heeft de cel dan ook automatisch opgemaakt als Datum. Dit wil ik uiteraard niet, maar ik zie geen manier om dit te voorkomen. Ik kan het bestand zoals het door de machine uitgegeven wordt dus zoals ik het aangeleverd krijg niet beinvloeden.

Is er iemand met dezelfde ervaring of een mogelijke oplossing?

Klik met de rechtermuisknop op de kolomletter waarin de - onjuiste - datumnotatie staat.
Kies 'Celeigenschappen' en kies een de notatie 'standaard'

Geplaatst door terhart
Excel heeft de cel dan ook automatisch opgemaakt als Datum. Dit wil ik uiteraard niet,
Dan moet je ervoor gaan zorgen, dat die cel niet wordt aangemerkt als een datum cel, maar als een tekst cel.

Stel dat het om de cellen die onder de kolom A staan gaan.

1) Rechtsklik op de kolom A
2) Klik op Format Cells
3) Klik op het tabblad Number
4) Klik op Text

Ik heb wel de UK versie, maar je komt er wel uit.

Dennis.

Ja, dank voor jullie hulp, maar toch ligt het een klein beetje anders.
Doe eens de volgende proef. Type in een cel met de standaard of geen opmaak de waarde 02-30. Je ziet dat de waarde naar feb-30 omgezet wordt.
Verander nu eens de opmaak van datum naar standaard of text. Onmiddelijk verschijnt er een getal (de seriele waarde van 02-feb) in de cel. maar niet 02-30 en dat wilde ik nou juist.
Het probleem ligt moeilijk omdat ik van m'n machine een Excel bestand aangeleverd krijg, zonder opmaak. Zonder opmaak wijzigt Excel 02-30 zonder meer al in feb-30.
Hetzelfde efect krijg je als je een CSV bestand inleest. Als in een willekeurige cel bijv. 02-30 staat maakt Excel er feb-02 van.

Wie weet hier een oplossing voor? Welke optie moet ik uitschakelen zodat dit niet meer gebeurt?

Geplaatst door terhart
Doe eens de volgende proef. Type in een cel met de standaard of geen opmaak de waarde 02-30. Je ziet dat de waarde naar feb-30 omgezet wordt.
Die proef heb ik juist al gedaan nog vordat ik een reactie op jouw bericht had gegeven. Zoals je het hierboven beschreef gebeurde dat bij mij juist niet, om de eenvoudige reden dat die bewuste cel niet de eigenschap heeft om als een datum cel te fungeren, maar als tekst.
Geplaatst door terhart

Verander nu eens de opmaak van datum naar standaard of text. Onmiddelijk verschijnt er een getal (de seriele waarde van 02-feb) in de cel. maar niet 02-30 en dat wilde ik nou juist.
Dit gebeurde bij mij ook niet. Lees hierboven.
Geplaatst door terhart

Het probleem ligt moeilijk omdat ik van m'n machine een Excel bestand aangeleverd krijg, zonder opmaak. Zonder opmaak wijzigt Excel 02-30 zonder meer al in feb-30.
Hetzelfde efect krijg je als je een CSV bestand inleest. Als in een willekeurige cel bijv. 02-30 staat maakt Excel er feb-02 van.
Je zou toch de eigenschappen van die bewuste cellen steeds weer handmatig moeten aanpassen.
Geplaatst door terhart

Wie weet hier een oplossing voor? Welke optie moet ik uitschakelen zodat dit niet meer gebeurt?
Ik zal straks verder kijken of je bepaalde cellen default kan meegeven als zijnde tekst cellen. Maar misschien komt er straks wel iemand met een definitieve oplossing. Hoop het voor jou.

Dennis.

Een CSV-bestand kan je ook importeren middels het menu: Data > Externe gegevens importeren.
Wanneer je de stappen volgt kan je voor de betreffende kolom opgeven dat het 'tekst' moet zijn ipv 'datum'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan