• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datumformaat mm-dd-jjjj wil ik behouden in csv bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

igvfer

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2021
Ik heb spreadsheets waarin een of meerdere kolommen gebruikt worden om een datum in te geven. Dit in het formaat dd-mm-jjjj.
Deze kolommen zijn ingesteld als tekstkolommen.
Soms zijn dit ook spreadsheets waar de datums als dd/mm/jjjj staan die zet ik dan om met de formule tekst(a1;"dd-mm-jjjj"). Vervolgens kopieer ik die naar de kolom ernaast via waarden plakken zodat het oorspronkelijke verwijderd wordt.
Dit lukt allemaal goed maar als ik dit weg schrijf als .csv bestand, het bestand sluit en dan terug op roep dan staan die datums er terug in als dd/mm/jjjj en niet als dd-mm-jjjj. Ondanks dat ze ingesteld zijn als tekst. Maar dat is dan ook niet meer te zien bij de instellingen.
Is daar een oplossing voor? Ergens een instelling? Ik heb al alle mogelijke csv (MsDos, Mac enz.) geprobeerd die excell als mogelijkheid biedt.
Ignace

CSV zijn tekstbestanden, met dus ook datums bestaande uit cijfers en koppelstreepjes. Als je een csv bestand inleest, wordt het door Excel 'vertaald' naar wat voor Excel leesbare waarden zijn, en voor datums is dat dus een getal. Vervolgens wordt dat getal opgemaakt als datum. Als jouw datumopmaak anders is als je wilt, dan kan het zijn dat je bestand geïnterpreteerd wordt als Amerikaans (gezien de slash in de datum). Dan zou ik ook zeker kijken of de dagen/maanden niet omgewisseld zijn, want in een Amerikaanse datum heb je de opmaak mm/dd/jjjj. En dan wordt 7-9-2021 dus 9-7-2021. Dus dat zou ik in ieder geval eerst controleren.

Ik zou overigens een datum altijd opmaken als Datum, en niet als tekst. Je wilt er tenslotte mee kunnen rekenen :).

Het is niet de bedoeling om er mee te rekenen, maar dit terzijde. Ik wil gewoon dat het datumformaat op dd-mm-jjjj blijft staan en niet op dd/mm/jjjj. Hij zet het niet om naar mm/dd/jjjj, het Amerikaanse formaat. Dus dat is het probleem niet.

Dan heb je dat probleem tenminste niet. Dan nog kan je csv bestandje er niks aan doen, want dat bevat de juiste data. Het gaat dus fout in Excel, waar de standaard datumnotatie wellicht anders staat. In ieder geval zou je de kolommen met de datums moeten kunnen selecteren, en dan via Eigenschappen (<Ctrl>+<1>) de datumnotatie op de gewenste vorm zetten. Het kan ook helpen om een importspecificatie te maken voor dit type csv bestanden, zodat je de volgende keer minder problemen tegenkomt. Of er een macrootje voor maken die de betreffende kolommen correct instelt.

Kijk eens in je Regionale instellingen naar het datum formaat.
Daar staat het vast niet goed:

Regional Settings.png

Laatst bewerkt:
Verander de extensie .csv naar .txt. Je kan het bestand dan via Text Wizard openen en in stap 3 die kolom als tekst te importeren...

Daarvoor hoef je de extensie niet te veranderen :).

Niet? Bij mij start een .csv direct in Excel zonder tussenkomst van de Wizard...

Een .csv bestand is gewoon een tekst bestand en die kan je met de tekst wizard importeren.
Ik ga echter nog steeds uit van wat ik in #6 schreef.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan