• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datumnotatie terug omzetten naar tekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rajapack

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2022
Dag iedereen,

Ik had graag jullie hulp gevraagd voor het volgende probleem.

Waar ik werk verkopen we duizenden referenties. Uit ons systeem (Navision of Business Central) kunnen we allerlei rapporten naar excel exporteren. Het probleem is echter dat enkele van onze referentiecodes beginnen met de letters 'FEB', gevolgd door enkele cijfers. Je raadt het al, deze codes zet excel automatisch om in een datum. Dit geeft dan weer problemen wanneer je tabellen gaat combineren via verticaal zoeken.

In bijlage heb ik een voorbeeld van het probleem toegevoegd. Zoals jullie zien, staan hier enkele referenties tussen die excel naar een datum heeft omgezet: referentie FEB04 is feb/04 geworden, referentie FEB12 is feb/12 geworden, enz.
Tot nu toe zet ik deze handmatig terug om naar tekst door bv. feb/12 te overschrijven met 'FEB12 (dus via een apostrophe voor de tekst).

Wanneer ik vele rapporten dien te trekken, is dit echter een redelijk tijdrovend werkje.
Bestaat er een formule om deze datums 'automatisch' terug om te zetten naar de oorspronkelijke referentiecodes? Dus bv. feb/12 wijzigen naar FEB12?
Dit graag zonder dat dit een invloed heeft op andere referentiecodes die wel gewoon correct naar dit rapport worden geëxporteerd.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Bijlagen

Code:
Sub M_snb()
   For Each it In Columns(1).SpecialCells(2, 1)
      If IsDate(it) Then it.Value = UCase(Format(it, "'mmmyy "))
   Next
End Sub

Maar de oorsprong van het probleem omzeil je: hoe vindt die export/import plaats ?

Gebruik de juiste reporting tool om gegevens uit Navision en Dynamics BC naar Excel te halen.
Helaas mag ik hier geen reclame maken, maar je kan er wel op zoeken.

Bedankt snb & edmoor voor jullie antwoorden. De macro doet de job.

Hoe de import/export plaatsvindt, is voor mij gewoon wat gegevens ingeven en op een knop drukken. Helaas gaat mijn IT kennis niet ver genoeg om dit in meer detail te bespreken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan