• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datumperiode in draaitabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

rickb1977

Gebruiker
Lid geworden
2 dec 2015
In bijgevoegd voorbeeld heb ik een draaitabel met daarin de dagen dat iemand ziek is geweest en hoeveel dagen dit totaal zijn.
Wat ik graag wil doen in de draaitabel is de afzonderlijke periodes weergeven.

Oftewel: in het voorbeeld is Piet van 3-2 t/m 4-2 ziek en van 15-2 t/m 21-2.
Is het mogelijk om dit in de draaitabel als 2 periodes onder elkaar weer te geven en apart op te tellen?

Bijlagen

ik denk, ik laat me graag verrassen, dat dit met een draaitabel problematisch wordt.
Vooraf moet je zelf die periodes groeperen.
Het is bovendien de vraag, als je de vrijdag en de maandag ziek bent, worden in je gegevens de zaterdag en zondag (eventueel feestdagen) dan ook mee opgegeven en moeten die als ziektedag geteld worden ?

Daar was ik al een beetje bang voor. Weet iemand dan een handige methode om dit in de tab met gegevens vooraf te groeperen?
In het voorbeeldbestand is dat handmatig natuurlijk eenvoudig te doen maar in m'n werkbestanden gaat vaak om enkele duizenden regels.

De zaterdagen/zondagen/feestdagen tellen inderdaad niet mee maar dat kan ik nog wel uitfilteren.

je schrijft:
Code:
In het voorbeeldbestand is dat handmatig natuurlijk eenvoudig te doen
laat eens zien

Ik heb in de 2e tab een kolom 'periode' toegevoegd waarin ik handmatig de periodes heb genummerd.
Dan is het in de draaitabel wel mogelijk om te sorteren.

Alleen weet ik geen methode om die periodes automatisch te laten bepalen.

Bijlagen

met formuletje:
ps ik zie dat je de ziekte gewoon door schrijft ook in de weekeinden , dat maakt de oplossing een stuk eenvoudiger.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beide bedankt voor de moeite!

De sortering blijft in principe hetzelfde maar met de oplossing van VenA zou dat niet uitmaken zie ik.
Het uitfilteren van de weekenden gaat op deze manier ook gemakkelijk. Feestdagen spelen geen rol voor mijn berekening.

Nog wel een vraag: ik zie dat de formule in A3 en verder begint met {. Wat is daar de betekenis/functie van? (in A4 overigens niet)

Laatst bewerkt:
De formule is een zogenaamde matrixformule. Deze moet je opslaan met <Ctrl> + <Shift> + <Enter> Excel zet de er dan automatisch {} omheen. In office 365 is deze manier van opslaan in de meeste gevallen niet meer nodig. Dus mogelijk dat je deze versie hebt en iets aangepast hebt in A4 waardoor je de {} niet meer ziet maar dat het toch nog werkt.

Let er wel op dat matrixformules bij een grote dataset enorm vertragend kunnen werken.

Oke, een matrixformule, dat kende ik nog niet. Daar ga ik eens wat meer over opzoeken.
En ik gebruik inderdaad Office 365 dus dat zal de reden zijn dat A4 er anders uit zag.

sylvester-ponte en VenA: bedankt voor de hulp en snelle reacties. Ik heb al zoveel geleerd op dit forum, echt super!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan