• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datumprobleem - zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stone52

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2004
Beste EHBE-ers,

In een cel (Z) stel ik een datum samen (bv: ="31-01-"&jaar). Daarna probeer ik met deze (samengestelde) datum in een tabel (kolom) dezelfde datum te vinden, zodat ik enkele bijbehorende waarden kan ophalen.

Hoewel ik alle betrokken cellen gedefinieerd heb als datum (voor cel "Z" nogal twijfelachtig) zie ik dat soms met de werkelijke datum en dan weer met een relatief datumnr wordt gewerkt. De vergelijking loopt hier natuurlijk op stuk.
Omdat het jaar, en soms ook de datum, dynamisch worden toegekend, zoek ik een flexibele oplossing. Wie kan helpen ?

Hoi

Is bijbehorend bestandje hetgeen je bedoelt.
Ik heb op tab A 3 datums ingevoerd in kolom A met in kolom B 3 bijbehorende waardes. De datums heb ik via celeigenschappen aangepast met de volgende waarde
"dd-mm-jjjj" Op tab B heb ik één datum ingevoerd met dezelfde celopmaak. Via verticaal
=VERT.ZOEKEN(A1;Blad1!1:65536;2;ONWAAR)

zoeken zoek ik de exact overeenkomende waarde van Tab B cel A1 in Tab A en presenteer vervolgens de waarde uit kolom B (in dit geval test 1). Dat de waarde exact moet overeenkomen heeft te maken met het woord "onwaar" in de formule.

Is dit wat je bedoelt??
Succes
Peter

Bijlagen

Het probleem is dat op de manier waarop jij de datum samensteld deze als tekst in je werkblad staat en niet als datumwaarde.

Door je datum in te voeren als: =datum(jjjj;mm;dd) krijg je wel de datumwaarde van je eigen datum. Deze kan je ongeacht de opmaak vergelijken met andere datums.

Beste mee-denkers,

Bedankt voor jullie reactie en hulp.

:) :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan