• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datums en Match functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

mcs51mc

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2008
Mag ik jullie volgend probleem voorschotelen?
In kolom A van bijgesloten file staan een aantal tijdstippen.
Ok ze staan niet goed opgelijnd, links ipv rechts.
Aangezien ik ermee kan rekenen ga ik ervan uit dat het inderdaad getallen zijn en GEEN tekst.
Cellen G2 tem G4 is de data van dezelfde rij uit kolom A +1 dag, + 1 uur en + 1 seconde

Nu probeer ik met de MATCH functie in cel E7 het tijdstip te zoeken net voor wat er in cel E3 staat.
Dat geeft mij foutmelding #N/A terug alhoewel het gevraagd tijdstip recht in het midden van de data in kolom A zit.

Hoe komt het dat rekenen werkt met de data in kolom A maar niet de MATCH functie ?!?

Alvast bedankt voor jullie verhelderende inputs!

Bekijk bijlage Forum--DateFormatMatchFunction.xlsx

Er staat tekst in kolom A

Code:
=VERGELIJKEN(TEKST(E3;"dd/mm/jj uu:mm:ss");A1:A23153;0)

Bedankt voor de snelle reactie!
Ik test dit asap uit...

Toch eigenaardig dat er gerekend kan worden met die "tekst"
Tenzij de "+" operand er automatisch achter de schermen data van maakt... ...

Tenzij de "+" operand er automatisch achter de schermen data van maakt... ...
Ja, dat klopt. Dat heet impliciete conversie of zoiets. Ik kan alleen zo gauw even geen achtergrondinformatie vinden.
Maar bijvoorbeeld = "1" + "2" levert gewoon 3 op.
En het gaat verder: als Excel er een getal in ziet, dan wórdt het een getal: zo levert =--"25dec2016" op: 42779, oftewel het numerieke equivalent voor eerste kerstdag 2016.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan