• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

datums en voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

lampelek

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2005
Beste mensen

In een Excels sheet (versie 2007) wil ik met automatische opmaak cellen laten kleuren indien ze voldoen aan bepaalde voorwaarden.
In het meegezonden voorbeeldbestand staat welke voorwaarden.
Ik krijg dit nu nog niet voor elkaar en heb jullie hulp nodig.

Weet iemand mij een zetje in de goede richting te geven
bedankt alvBekijk bijlage voorwaardelijke opmaak.xlsast:thumb:

data worden in excel gegenereerd met een getal, geteld vanaf 1 januari 1900. Een datum is dus nooit "echt" een datum.
Reden daarvoor is dat je op die manier gemakkelijk met data kan tellen.

Je kan de seriële waarde voor een bepaalde dag bepalen met een simpele formule:
=DATUMWAARDE("22-8-2008") Het seriële getal van de tekstdatum op basis van het datumsysteem 1900 (39682)

Met dat kunstje in het achterhoofd, kan je voorwaarden stellen en rekenen met data

Dank je Madmuppet,

Kun je misschien jouw gedachten laten zien in mijn voorbeeld want het lukt me nog steeds niet :confused:

bedankt alvast:thumb:

het regeltje voor kolom G begrijp ik
Cellen in kolom : G moeten groen worden indien datum in kolom E bereikt is min 13 dagen
de rest begrijp ik niet:
Cellen in kolom H: moeten rood worden indien datum ik kolom H groter is dan datum kolom H + 14 dagen
Cellen in kolom I: moeten rood worden indien datum ik kolom I groter is dan datum kolom I + 15 dagen

Bekijk bijlage voorwaardelijke opmaak 2.xls

groet sylvester

Hoi sylvester

Ik zal proberen uit te leggen wat ik wil:

als de datum die we in kolom H zetten (bijvoorbeeld 1 maart) groter is dan 14 dagen later gemeten vanaf cel B1 (=vandaag() ) ( 15 maart dus) dan moet de datum rood worden
datzelfde geldt voor kolom I ook gerelateerd aan cel B1 maar dan 15 dagen later.

Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelgd.

Hoor het graag
bedankt alvast voor het meedenken:thumb:

Wilfried

hallo Wilfried Lampe (hoezo lek)

ik kan het wel voor kauwen maar heb je gekeken hoe de voorwaardelijke opmaak in kolom G is?(in mijn voorbeeld van de vorige post)

groet sylvester

lampelek,

Hier staat je antwoord al.
Lees voortaan de regels van "Helpmij" eens door.

Bericht aangepast, had foute link geplaatst.

Laatst bewerkt:
@ExcelAmateur,

Je link onder hier verwijst naar deze topic en volgens mij is dat niet de bedoeling, of heb ik dat mis?

hallo Wilfried Lampe (hoezo lek)

ik kan het wel voor kauwen maar heb je gekeken hoe de voorwaardelijke opmaak in kolom G is?(in mijn voorbeeld van de vorige post)

groet sylvester

Hoi Silvester,

Ja ik heb dat gezien, er naar gekeken en uitgeprobeerd maar hij werkt niet zoals ik bedoel
Wellicht he ik e.e.a. niet helder genoeg omschreven

Als ik in jouw voorbeeld de datum aanpas, gebeurt er niet wat ik wil.
Wat ik wil heb ik je in het vorige bericht als reactie aangegeven
Nogmaals proberen helderheid te scheppen...:)

1. Ik wil op basis van de datum van vandaag laten checken of een geplande datum(ingevoerd in een cel) al de status van 14 dagen voor die geplande datum bereikt heeft.
Indien ja, kleur van of cel of tekst wordt rood.

Dit lukt me niet, ook niet met de aangeboden oplossingen.
Wellicht doe ik iets fout, dat kan maar veroordeel me daar niet om

Ik weet het echt niet

Tot zover even

Dank je wel Sylvester,

Dit is het inderdaad; nog niet zo eenvoudig om e.e.a. juist te formuleren.
Dit werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan