• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datums in csv verkeerd geïmporteerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

richard1970

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 mei 2005
Hoi,

In plaats van dat ik op dit forum probeer antwoorden te geven, heb ik nu zelf een vraag waar ik mijn hoofd over breek.

Periodiek importeer ik op mijn werk via een macro een csv-bestand in excel. Het vervelende is dat er geen komma wordt gebruikt om velden te scheiden zoals het hoort, maar een punt-komma ( ; ) Ik kan dit aan de aanleverkant niet wijzigen.
Eén van de velden is een datumveld wat in het csv genoteerd staat als:
dd/mm/jj.
Dit is dus de Nederlandse datumnotatie.
Bij het importeren van dit bestand wordt alles in kolom A gezet, en via de optie "Tekst naar kolommen...", verdeel ik alles over kolommen heen. In de laatste stap gaat het fout, want bij iedere dag van twaalf en lager, interpreteert Excel dit als een maand (Amerikaanse schrijfwijze). Zodra de dag 13 of hoger wordt, 'ziet' Excel de datum correct.
We werken hier met de Nederlandse versie van Excel.

Wie o wie heeft hier ervaring mee, en een oplossing?

Groeten,

Richard

Ik heb vergelijkbare problemen gehad, maar dan zonder de macro.
Als ik kies voor Data - Externe gegevens importeren - gegevens importeren heb ik de optie op de file te splitsen bij ; en aan te geven hoe de datum velden zijn opgebouwd (ddmmjj maar ook mmddjj) wellicht kun je dit met de macrorecorder eens proberen en wordt de oplossing snel zichtbaar....

Succes

John

Ik heb hetzelfde probleem gehad en is middels de macrorecorder makkelijk op te lossen.

Je krijgt dan namelijk de wizard "tekst importeren" in de derde stap kan je de kolombreedte vaststellen en ook het soort veld (datumveld en indeling)

Als je deze code dan opneemt in het volledige programma zou het goed moeten werken

succes

inderdaad wat hier boven wordt gezegd. Ik open nooit meer normaal csv bestanden vanwege dat gedoe rond komma's en puntkomma's. Altijd importen via externe data en de scheiding standaard op zowel de komma als de puntkomma geeft een prima oplossing.

Goeie tips! Bedankt.
Het is gelukt. Nu alleen nog de procedure aanpassen en de voorgaande periodes opnieuw importeren want al die data zijn foutief ingelezen.

Groeten,

Richard

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan