• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datums omzetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

igvfer

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2021
Ik slaag er maar niet in om in deze excell (office 365) de datums naar het volgende formaat te zetten dd-mm-jjjj. De velden zijn ingevuld via OCR software die documenten scant.
zie bijlage.
Kan er mij iemand helpen? =tekst(cel;"dd-mm-jjjj") werkt niet.
Ik wil dus de datums in dit formaat: 01-01-2021.
Het lukt mij in sommige excells maar als ik wegschrijf in .csv om te kunnen importeren in een database moet ik de .csv laten openstaan want anders bij het wegschrijven wordt dit terug verandert.

Bijlagen

Als het celformaat veranderd naar dd-mm-jjjj gaat het bij de meeste datums goed.
Excel kent geen datums voor 1-1-1900 en gaat daarom mis bij die datums.

Nu zie ik het ook. Had er mij blind op gestaard. Eerst die 2 kolommen zetten als datum. Vervolgens alle datums die beginnen met 18 omzetten via zoek /18 en vervang door /21. Een jaartal zoals /1721, als dit voorkomt vervangen we /17 door 22 indien nodig. Vervolgens 2 kolommen bijmaken. 2e kolom met Tekst als celeigenschap.
Vervolgens in de eerste kolom =tekst(cel;"dd-mm-jjjj"). Dan gans de kolom kopiëren en plakken in de volgende kolom als waarden. De 2 voorgaande kolommen verwijderen. En nu alle -21 terug omzetten naar -18. En nu staat alles correct.
Idem dito met die 2e kolom datums.

Een heel gedoe om dit in het juiste formaat te krijgen zoals ik wil.

Bedankt het was dit zetje dat ik nodig had.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan