datums van elkaar aftrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

guy tillmans

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2010
Hallo

Ik ben vrij nieuw in deze. Ik wil een database opzetten voor thuisbeademingscentrum. Ik heb db toegevoegd en enkele vragen.
-Veld "zoeken op naam"lukt niet helemaal.
-Veld "leeftijd"moet een getal komen te staan door "vandaag"af te trekken van de geboortedatum. Veld "leeftijd"moet gefixeerd worden , dus geen invoer mogelijk in dat veld
-Veld "countdown poli" moet getal komente staan door "vandaag"af te trekken van veld "datum poli. Ook dit veldmoet gefixeerd zijn.
-Veld "delta T ingesteld" moet getal( uitgedrukt in jaren en maanden bv. 2jr en 3mnd) komen te staan door "vandaag"af te trekken van veld "insteldatum" en idem gefixeerd.

Ik hoop dat jullie mijkunnen helpen en alle adviezen zijn welkom
gr

Bijlagen

Om maar met de adviezen te beginnen: in een database sla je vaste gegevens op. Dat zijn dus gegevens die in beginsel niet veranderen, zoals een naam, een geboortedatum, een afspraakdatum, een verkoopprijs etc. Variabele gegevens, zoals een leeftijd, wil je normaal gesproken niet opslaan. Omdat die gegevens in de regel elke dag, elke week, elke maand etc (kunnen) veranderen. Dit soort gegevens wordt dus 'live' berekend. Dat kun je doen in een query, of in een niet-gebonden tekstvak op een formulier.
Kortom: doe geen moeite om de leeftijd op te slaan, vroeg of laat kom je er achter dat je dat helemaal niet nodig hebt, of dat het zelfs je resultaten verkeerd gaat beïnvloeden, omdat je bijvoorbeeld vergeet om een leeftijd bij te werken, en er een verkeerd besluit wordt genomen omdat je de verkeerde leeftijd hebt gebruikt. Niet doen dus!

Met dat in gedachte zijn je vragen heel makkelijk te beantwoorden: maak formules op je formulier die de betreffende gegevens uitrekenen.