Datumveld filteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

yolandal

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
Berichten
145
Ik heb een lijst met alle gemaakte afspraken in een datumveld.
Nu wil ik 2 aparte lijsten: een lijst met de afspraken die vanaf vandaag nog moeten komen, en een lijst met afspraken die vanaf gisteren zijn geweest.

Hoe kan ik dit in een query aangeven?

Omdat er ook records zijn zonder ingevulde datum, heb ik in dit datumveld de Criteria Like(*) aangegeven.

Hoe kan ik de lijsten filteren?

Alvast dank,
Yolanda
 
Ik snap niet veel van je vraag. Je bent niet erg duidelijk. Hier is een mogelijke oplossing.

Maak een form met twee listboxen
Maak een query "qryAfspraken" die er ongeveer zo uitziet.
Code:
select Datum, veld2, veld3, veld6  from Afspraken

Zet de properties van de listbox1.rowsource = "select * from qryAfspraken where Datum < Date"
Zet de properties van de listbox2.rowsource = "select * from qryAfspraken where Datum >= Date"

Omdat je een qryAfspraken hebt gemaakt kan je daarin eenvoudig de volgorde van de velden aangeven in je listbox. Dan hoef je niet de rowsource van beide listboxen aan te passen.


Records zonder ingevuld datum vallen eruit. Omdat je niet weet wanneer die afspraak valt. Lijkt me ook een onzinnige situatie een afspraak zonder datum.

Als je die toch wilt hebben als afspraak die nog moet komen:
Zet de properties van de listbox2.rowsource = "select * from qryAfspraken where nz(Datum,Date) >= Date"

Date is een functie die de datum van vandaag teruggeeft. Nz is een functie die een null waarde vervangt door het tweede argument.

HTH:D
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tip gehad die heel simpel is: In de query van het datumveld zet ik
>=Date() voor dataselectie vanaf vandaag, en <=Date() voor dataselectie voor gisteren.

Heel simpel dus, maar ik kende de code nog niet.

Bedankt!

Gr. Yolanda
 
Dan vind ik mijn tip beter.

In jouw tip komt vandaag in beide listboxen voor.
Dan vind ik mijn tip beter.

En wat doe je als de datum niet is ingevuld?
Dan vind ik mijn tip beter.

HTH:D
 
Ik had oorspronkelijk ook in mijn vraag gezet dat het gaat om data vanaf vandaag naar de toekomst, en vanaf vandaag tot het verleden. En dat doet deze.

Als de datum niet is ingevuld, wordt deze ook niet in de query opgenomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan