Datumveld in Combobox

Status
Niet open voor verdere reacties.

RadboudAKF

Gebruiker
Lid geworden
3 nov 2010
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over een zoekveld op een formulier.

Tabel Patienten: Naam, Geboortedatum, M/V, Adresgegevens.

Formulier gebaseerd op tabel Patiënten. [Veld geboortedatum gedefinieerd op "korte datumnotatie" (dd-mm-yyyy)

Keuzeveld "zoeken op geboortedatum". Kan ik hier regelen dat gebruiker kan typen 1-1-14 als hij/zij een patient zoekt die is geboren op "01-01-2014". (dus: hoe regel ik dat gebruiker kan typen "1-1-14", dus geen 'voorloopnul' bij de dagen en geen voorloopnul bij maanden t/m september). Of is dat onmogelijk?

Datum.png
Met vr.gr.

Jan
Radboudumc Nijmegen

[Veld geboortedatum gedefinieerd op "korte datumnotatie" (dd-mm-yyyy)
Een datumveld is een datumveld, en in essentie is dat gewoon een getalveld. Alleen zie je het getal als een datum. Hoe je die datum bekijkt, boeit niet. Een keuzelijst is in beginsel een tekstobject. Alles wat je daarin ziet, is dus in beginsel tekst. En het zoeken daarbinnen is dus ook: typ wat je ziet. Dus als jij een datum laat zien als 01-01-2014, dan moet je dat ook zo intypen. Vraag is dus niet: kun je dan nog steeds 1-1 intypen? (Nee dus, want '01' is niet hetzelfde als '1'), maar waarom je in de keuzelijst ervoor gekozen hebt om voorloopnullen te gebruiken... Het is slechts de verpakking die de 01 bepaalt, niet de inhoud van het veld.

Beste Michel,

Dank voor jouw antwoord.

Misschien druk ik mij niet in de juiste termen uit...ik heb er niet voor 'gekozen' om 'voorloopnullen' te tonen...die krijg ik 'gratuit' als ik het veld definieer als Datum/Tijd en met de instelling "korte Datumnotatie".

Dan toont de tabel deze 'nullen'.

Ik zou die graag elimineren als ik de gegevens in dat datumveld wil zoeken...ik zou willen dat de gebruiker die "0" niet hoeft te typen. Maar ik begrijp van jou dat dat niet gaat. Getoond wordt "what you define is what you get". En kennelijk is er dus geen "kortere optie" dan de 'korte datumnotatie'

Jammer...ik had gehoopt dat ik vandaag wat gebruikers blij kon maken...

Zeer bedankt....

Groet,

Jan
Radboudumc

Je kunt de opmaak van het datumveld in de Rijbron van de keuzelijst zelf ook aanpassen, als je niet kiest voor Korte datumnotatie. Je moet dan zelf typen; iets als d-m-yyyy of d-m-jjjj. Afhankelijk van de taal. Korte datumnotatie ziet er zo uit: dd-mm-jjjj. Met dus de voorloopnul.

Michel,

Zeer bedankt...ik ga dat proberen. Als dit oplevert wat ik hoop (of laten we zeggen "wat mijn gebruiker hoopt") dan zet ik dit irtem op opgelost.

Groet,

Jan S
Radboudumc

Dit werkt!!

Ik probeerde "d-m-yy"

Interessant is wel wat er dan gebeurt met de data uit de vorige eeuw:

Datum.png

Kennelijk vindt Access "1926" oud genoeg om er "19" voor te zetten. 1974 wordt wel als "74" weergegeven.

Volgens mij ligt die grens bij 1930 of daaromtrent. moet je dat echt intypen. Ik denk dat ze kijken naar een 'menselijke' leeftijd, dus iemand van 93 zal minder logisch zijn als iemand van 83. Normaal gesproken pakt het pakket de eeuw die bij de datum hoort. Dus als je in Excel of Access 12-5 intypt, krijg je 12-5-2014. Wil je een ander jaar, dan moet je het jaar er dus bij typen. Ik zou dan ook in jouw geval het jaartal met yyyy doen en niet met yy.

Laatst bewerkt:
OK...misschien inderdaad beter om dan m-d-yyyy te gebruiken.

Nogmaal dank.

Jan
Radboudumc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan