datumveld uitvouwen bij focus

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jesse2

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2011
Berichten
340
ik heb een datumveld in mijn formulier dat ik graag bij focus wil laten uitvouwen.
op het moment moet er rechts van veld op het kalendertje geklikt worden om de datumkiezer uit te vouwen.
 
Ik weet niet of je dat wel moet willen; je hebt nu een situatie waarin een gebruiker op twee manieren een datum kan invoeren: typen, of kalender. Zelf zou ik er voor kiezen om een datum tekstueel te kunnen aanpassen, dus als je in een tekstvak klikt, met Delete een getal verwijderen en overnieuw typen. Dat gaat (vind ik) namelijk heel wat sneller dan door een kalender klikken. En je hebt toch al de mogelijkheid om de kalender te gebruiken...
 
maar ik zou graag hebben dat de kalender automatisch uitvouwt bij focus.
net als dat bij keuzelijsten kan.
 
Laatst bewerkt:
Dat snap ik ;) De vraag is: help je daar jezelf mee, of de gebruikers??
 
je kan met tab (of pijltjes) door de kalender navigeren meestal is de datum niet erg verschillend met de huidige datum.
mocht het uitvouwen bij focus niet bevallen kan het altijd nog uitvouwen bij toets omlaag selecteren in plaats van focus.
ik hoop hiermee het systeem gebruiksvriendelijker te maken voor de gebruiker.
 
Mijn ervaring is dat mensen die met de muis werken, deze meestal niet loslaten. En die laat je dan op de kalenderknop klikken. Het systeem wordt voor hun niet gebruiksvriendelijker als je de kalender uitklapt, want ze moeten toch al klikken (of op de kalenderknop, of op het datumveld). Toetsmensen, zoals ik, gebruiken juist de toetscombinaties om snel iets aan te passen. En dan wil ik dus niet ineens een popup op het scherm zien, waar ik dan weer doorheen moet fietsen, want dan ben ik heel wat meer toetsaanslagen kwijt. Gewoon intypen in het datumveld, en klaar is kees! En die variant wil jij dus uitschakelen? Wil je het systeem gebruiksvriendelijk maken, dan moet je (in mijn ogen) rekening houden met de verschillende typen gebruikers, en niet alle gebruikers dwingen om dezelfde werkwijze te gebruiken.

Overigens is de reden dat ik deze discussie zo aanzwengel simpel: ik kan op het werk geen oplossing geven, omdat wij 2003 gebruiken, en die heeft geen kalender. Althans, niet zoals 2007/2010. :D
 
misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest maar ik ben van plan dit alleen toe te passen in mijn invoer formulier.
 
Wat mij betreft: same difference :)
Maar ik zal vanavond wel even kijken in 2010. Dat zal hetzelfde werken als 2007.
 
... En ik vrees dat je pech gaat krijgen. Niet alleen krijg ik het zelf niet aan de praat, Access guru's die ik veel hoger inschat als mijzelf, beweren ook dat het niet kan. Ergo: het kan niet. (en dat vind ik dus absoluut niet vervelend, gezien mijn vorige opmerkingen). Je kunt slechts aangeven of het kalender icoontje verschijnt bij een datumveld, en daar dan op klikken. Enige alternatief: zelf een formulier maken, en dat gebruiken. Een techniek die al stamt uit vele Access versies geleden, en er zijn dan ook prima kalender formuliertjes te vinden!
 
Access 2010:
DoCmd.RunCommand acCmdShowDatePicker
Plaatsen bij "on focus" of "on Enter"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan