Datumveld vullen na keuze

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk Benter

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2010
In mijn access database heb ik een keuzelijst ingebouwd (Ja;Nee;N.v.t.). Nadat een keuze is gemaakt dient het datumveld automatisch te worden gevuld met de systeemdatum. Zolang er geen keuze is gemaakt is het datumveld onzichtbaar. Wie kan mij hiermee helpen? Het bijgaande screenshot verduidelijkt te boel.

Voorbeeld.PNG

Wil je dat de datum altijd gevuld wordt, ongeacht de keuze? En hoe heten de keuzevelden resp. tekstvelden?

Reactie

Ongeacht de keuze die wordt gemaakt (Ja, Nee of n.v.t.) dient de datum in het datumveld te verschijnen. Wanneer het keuzeveld leeg is dan geen datum in het datumveld. De velden zijn als volgt benoemd:

Aanwezig (korte tekst, keuzelijst met invoervak, ja/nee/n.v.t.
Datum Aanwezig (Datumveld)
Info Verstrekt (korte tekst, keuzelijst met invoervak, ja/nee/n.v.t.
Datum Info Verstrekt (Datumveld)
Codelijst ontvangen (korte tekst, keuzelijst met invoervak, ja/nee/n.v.t.
Datum Codelijst ontvangen (Datumveld)

Eén voorbeeldje, want ik heb de db niet dus ook de velden niet.
Code:
Private Sub Aanwezig_Click()
    If Not Me.Aanwezig = vbNullString Then
        Me.Datum_Aanwezig = Date
    Else
        Me.Datum_Aanwezig = Null
    End If
End Sub
Het pricipe kun je denk ik zelf wel toepassen op de overige keuzelijsten.

Tja, zonder de db kunnen we verder niet veel voor je doen natuurlijk. De code heb ik gebaseerd op de veldnamen die je zelf hebt aangedragen, dus ik ga er vanuit dat die kloppen. Anders gaat het sowieso nooit werken. De code is gebaseerd op de gebeurtenis <Bij klikken> van de keuzelijst [Aanwezig] (die ik zelf altijd cboKeuzelijst zou noemen, om onderscheid te maken tussen het object [Aanwezig] (een keuzelijst) en het veld [Aanwezig]) en als je daar de eigenschappen van bekijkt kun je op het tabblad <Gebeurtenissen> op de knop met de 3 puntjes achter <Bij wijzigen> klikken, en dan <Gebeurtenis opbouwen>. Dan kom je in de procedure "Private Sub Aanwezig_Click()" waar dus de code moet komen te staan. Als het object ook inderdaad [Aanwezig] heet, kun je de volledige code hierboven plakken. Heet de keuzelijst toch anders, dan gaat het om de regels tussen Private Sub en End sub.

Beste Octafish,
Met mijn opmerking "Prima, dank je voor....." bedoelde ik dat het probleem voor mij was opgelost. Helaas moet ik telkenmale dit soort zaken via helpmij vragen. Dit omdat ik het schrijven in VBA nog steeds niet kan doorgronden. Als ik op weg wordt geholpen via helpmij, dan ga ik net zo lang ermee aan de gang totdat ik het e.e.a. werkend heb. Kreten als gebeurtenisprocedure en algemene procedures zijn voor mij niet vreemd. De code dus wel. Dank voor je altijd vlotte reacties.

Graag gedaan! In de Access cursus in de Handleidingensectie staat wellicht meer informatie waar je eens mee kan stoeien, wellicht dat je daarmee wat beter in het zadel zit.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan