• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datumwaarden converteren naar vaste waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

riksnelleman

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 jan 2009
Heren,
Ik ben voor een analyse op zoek naar het aantal bewegingen per datum. Door het gebruik van een pivottable kan dit erg makkelijk weergegeven worden. Maar ik wil graag weten hoeveel van deze bewegingen (7500data regels) op een bepaalde dag vallen.
Klinkt in eerste instantie erg makkelijk. Even de opmaak van de datum aanpassen naar "dddd" en voila daar staat de dag. Tot het moment dat je het probeert te gebruiken in de pivottable omdat excel dan de onderliggende waarde gebruikt (exacte datum) en ik dus nog steeds 7500 verschillende regels heb in plaats van 7.
Weet iemand hoe ik deze datumwaarde om kan zetten naar een tekst of andere vaste waarde?

Alvast bednakt.

Rik

Ik weet wel een klein omweggetje. Je kan in je input tabel een extra kolom maken met =WEEKDAG(input;2), waarbij 'input' je datumkolom is en 2 de methode die je kiest. Bij 2 is maandag de eerste dag van de week, bij 1 is zondag de eerste dag van de week. Vervolgens vervang je in je draaitabel de datumkolom door de kolom die je net hebt aangemaakt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan