• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Days Sales Outstanding (DSO) - Wie helpt mij?

Status
Niet open voor verdere reacties.

corvada

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2001
Beste lezer,

Ik ben werkzaam op het gebied van credit management en ik heb dus te maken met het begrip Days Sales Outstanding (DSO), het aantal dagen dat tussen de order en ontvangst van de gelden ligt. Ik hanteer daarvoor de volgende methode:

Dagen per maand:
Juni 30
Juli 31
Aug. 31

Omzet:
Juni 100
Juli 100
Aug. 100

Openstaande Post:
Aug. 250

Ik ga uit van de veronderstelling dat de recentste omzet nog openstaat dus de openstaande post van 250 bestaat uit omzet aug 100 + omzet juli 100 + 50 omzet juni. De DSO wordt dan:

31 (aug) + 31 (juli) + (250-100-100)/100*30 (juni) = 77 dagen.

Nu moet ik voor duizenden debiteuren dezelfde berekening uitvoeren over een periode van bijv. 1 jaar.
Dus de dagen en omzet van januari tm december en de openstaande post op een bepaald moment.

Nu zou ik graag gebruik maken van een formule/macro die de gehele berekening voor zijn rekening neemt.

Wie helpt mij? Zie ook de bijlage.

Met vriendelijke groet,

Corvada

Bijlagen

Goedemiddag Corvada,

Ik neem aan dat je het debiteurennr en de omzet gewist hebt en dat dit text-bestand uit een op deze wijze uit een programma komt rollen.

Het is niet zo heel ingewikkeld, maar de uitvoering is omslachtig. Lees het text-bestand in Excel (openen en volg de wizard, scheidinggsteken is een tab). Sla dit bestand op als met de naam DSObestand.xls. Bestand openhouden.

Maak een nieuw Excelbestand met een verwijzing naar het DOSbestand (type "=" in A1 en ga naar veld A1 van DSObestand en dubbelklik) als het goed is staat er nu zoiets als
='[DSObestand.xls].txt]voorbeeld dso-berekening per de'!$A$1
Verwijder de $-tekens en kopieer deze gegevens van A1 tot en met AC9999.

Geef dit bestand een naam.

Je hebt nu een Excelbestand waaraan je de formules kan toevoegen die je nodig hebt op de plaats die jou het beste uitkomt (je kunt kolommen toevoegen of verwijderen)

Het een en ander kan gemakkelijker met een op maat gemaakt spreadsheet, maar voor een bedrijf doen we dat niet voor niets.

Jeroen

Jeroen,

Hartelijk dank voor je reactie maar het gaat me niet om de lay-out van het bestand maar om de formule.

Welke formule moet ik invullen in de cel onder de DSO zodat ik altijd de juiste berekening krijg van de DSO?

Met vriendelijke groet,

Corvada

Goedeavond Corvada,

Ook dat is niet zo ingewikkeld, naast iedere kolom met omzet moet bij iedere maand een kolom toegevoegd worden met de formule:
=ALS(ISLEEG(E6);0;D6*MAX(0;MIN(E6;$Y6-(H6+K6+N6+Q6+T6+W6)))/E6)

D6=aantal dagen in juni
E6=omzet van juni
H6;K6;N6;Q6;T6;W6=omzet maanden na juni
Y6=openstaande saldo

In Z6 zetten we vervolgens de som van deze formule van alle maanden. Ook ik bereken een SDO van 77 dagen.

Nu kun je het tekst bestand steeds inlezen kolommen en formules toevoegen maar dat gaat vervelen.

Jeroen

Hallo Corvada,

Is et niet makkelijker om de functie:
=JAAR.DEEL(A4;NU();3)*365

Te gebruiken waarbij A4 staat voor het moment dat de order geplaatst is en NU() de actuele datum.

Gr.

Wouter

Volgens mij ontkom ik niet aan vele formules i.p.v. 1 allesomvattende formule. Dit omdat ik een hele periode wil berekenen i.p.v. slechts enkele maanden.

Toch bedankt voor de te nemen moeite,

Groet,

Corvada

Hoi Corvada,

Je hebt de omzet van 12 maanden, aantal dagen van 12 maanden en een bedrag dat nog openstaat. Dat zijn 25 invoergegevens, een functie in ecxel kan 27 of 29 invoergegevens maximaal aan. Bovendien kun je het aantal dagen van 12 maanden schrappen omdat je in de functie kan aangeven dat de eerste omzet van januari is en dat januari 31 dagen heeft. Alleen in een schrikkeljaar zou dat fout gaan, maar of dan nu een bezwaar is?

Blijft over dat je keer op keer het excelbestand moet omzetten van een CSV-bestand naar Excel en de gegeven moet kopieren naar je analyse bestand.

Het kan simpeler!

Jeroen

Dank je voor je reactie Jeroen!

Het schrikkeljaar en het omzetten naar Excel vormt voor mij geen probleem. Het probleem zit in de formule. Welke functie/formule moet ik gebruiken om tot een goede DSO te komen?

Met vriendelijke groet,

Corvada

Goedemorgen Corvada,

De volgende formule in module1 zetten en de goede DSO moet er uit komen.

Function DSO(Djan, Ojan, Dfeb, Ofeb, Dmrt, Omrt, Dapr, Oapr, Dmei, Omei, Djun, Ojun, Djul, Ojul, Daug, Oaug, Dsep, Osep, Dokt, Ookt, Dnov, Onov, Ddec, Odec, Saldo)

Sjan = Saldo - Ofeb - Omrt - Oapr - Omei - Ojun - Ojul - Oaug - Osep - Ookt - Onov - Odec
If Sjan < 0 Then Sjan = 0
If Sjan > Ojan Then Sjan = Ojan
If Ojan > 0 Then DSOjan = Sjan / Ojan * Djan Else DSOjan = 0

Idem voor andere maanden

DSO=DSOjan+DSOfeb...+DSOdec
End Function

In het excelsheet komt dan dezelfde functie met de verwijzingen naar de cellen (2*12+1 verwijzingen of 12+1 als je het aantal dagen per maand in de functie invoert).

Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan