• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

DBSOM probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Winterkoning

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2007
Ik was aan het lezen over de DBSOM mogelijkheden op het net, ik probeer de situatie precies na te maken maar het werkt niet. Heel ingewikkeld is het niet maar op de een of andere manier doe ik iets fout en ik kan niet vinden waar dat gebeurt. Ik hoop dat iemand me kan vertellen waar het fout gaat.

Het probleem:

Hi,

I need to find the unique column values and sum the next column values. i,e

Quote:
ID XXX
1 100
2 200
1 100
3 500
4 600
2 200
--------------------
Total 1400

Uitleg van de oplossing:

Assume your 2 columns are A & B and you wish to SUM column B where any unique value exists in the same row but Column A.

Add headings to A1 & B1
In C1 Enter the text Criteria
In C2 Enter this formula =OR(COUNTIF($A$2:$A$100,A2)=1,COUNTIF($A2:$A$100,A2)>1)
In any cell Enter =DSUM($A$1:$B$100,B1,$C$1:$C$2)

Mijn bestand:

Bijlagen

Waar heb je dit gevonden op internet, want dit klopt gewoon niet.

Dit wel:

=AANTAL.ALS($A$2:A2;A2)=1

Wigi

Bijgevoegd bestand werkt wel maar met hulpkolom. De boodschap is in het kort dat er aan de hand van het criterium WAAR of ONWAAR moet worden gerekend. En dat gaat niet door met de formule COUNTIF (AANTAL.ALS) WAAR of ONWAAR voor alle gegevens.

Gebruik je 2007 dan kun je met SOMMEN.ALS direct het doel bereiken.

Bijlagen

Hi,

Ik heb de formule van Wim in cel C2 geplakt, en volgens mij doet hij het.

Joske

Kijk even vier posten terug!:confused:

Laatst bewerkt:
Het probleem is dat de database niet klopt. Zie het bestandje dat ik eerder geplaatst heb.:o

Het probleem is dat de database niet klopt. Zie het bestandje dat ik eerder geplaatst heb.:o

Beste Cor en Joske,

Bedankt voor jullie hulp! Sorry, de post van cor had ik gemist. Wat klopt er niet aan de database? Het is niet de bedoeling dat de formule als voorwaarde voor het opsommen neemt dat de waarde in kolom A hoger is dan 1, het gaat er om dat de volgende keer dat de waarde gegeven wordt deze waarde niet 2x geteld wordt. (Aanpassing: dat betekent dus dat de 200 bij de 2 en de 100 bij de 1 niet gerekend dienen te worden).

Joske: Jij krijgt dus wel 2x het antwoord 1400 uit de formules naast de database met als criterium Wigi's formule?
Ik heb geen idee waarom maar de waarde 1400 niet gegeven wordt door het criterium dat ik gekregen heb van Wigi behalve door de formule die ik zelf bij "juiste antwoord" heb gezet, namelijk = SOMPRODUCT((A2:A7<>"")/AANTAL.ALS(A2:A7;A2:A7&"");B2:B7). Ik begrijp ook niet waarom deze niet werkt bij Cor want bij mij werkt deze prima.

groet,

Winterkoning

Laatst bewerkt:
Omdat Criteria ook een onderdeel vaan de database moet vormen. (zie het bestand) Het juiste antwoord is trouwens 1500. Het totaal van alle waarden is 1700 en er gaat 2x100 = 200 vanaf waar in kolom A een 1 staat.

Omdat Criteria ook een onderdeel vaan de database moet vormen. (zie het bestand) Het juiste antwoord is trouwens 1500. Het totaal van alle waarden is 1700 en er gaat 2x100 = 200 vanaf waar in kolom A een 1 staat.

Ik had begrepen dat alleen de "unieke waarden" mochten opgeteld worden, dwz dat er inderdaad 1x100 en 1x200 van 1700 moeten afgetrokken worden, dus wel degelijk 1400.

Misschien toch wel wat licht op de zaak werpen vanwege Winterkoning.

Joske

Ik had begrepen dat alleen de "unieke waarden" mochten opgeteld worden, dwz dat er inderdaad 1x100 en 1x200 van 1700 moeten afgetrokken worden, dus wel degelijk 1400. Misschien toch wel wat licht op de zaak werpen vanwege Winterkoning.Joske
Dat kan. In dat geval heb ik het verkeerd begrepen.:o

Blijft wel staan dat de database moet kloppen.

Wat klopt er niet aan de database dan?

Ik had begrepen dat alleen de "unieke waarden" mochten opgeteld worden, dwz dat er inderdaad 1x100 en 1x200 van 1700 moeten afgetrokken worden, dus wel degelijk 1400.

Misschien toch wel wat licht op de zaak werpen vanwege Winterkoning.

Joske

Jij ziet dus wel gewoon 1400 staan?

Ik zal een afbeelding plaatsen om te tonen welke antwoorden ik zie en wat de formules zijn:

Bijlagen

• DB probleem.jpg
    DB probleem.jpg
    104,6 KB · Weergaven: 83
Bijzonder vreemd,

als ik het bestand open in Excel 2007 , dan krijg ik inderdaad 200 te zien.
Doe ik hetzelfde bestand open in Excel 2003, dan krijg ik 1400 te zien. :shocked:

Ik vermoed dat het inderdaad te maken heeft met het feit dat de database niet helemaal ok is, maar heel vreemd het verschil in beide versies van Excel !!!!

Joske

Excel weet ook al van de alcohol op de laatste dag van het jaar :eek:

Gokje: wat als je het bereik beperkt tot rij 7 in plaats van rij 100? In beide Excel versies?

Wigi

Bijzonder vreemd,

als ik het bestand open in Excel 2007 , dan krijg ik inderdaad 200 te zien.
Doe ik hetzelfde bestand open in Excel 2003, dan krijg ik 1400 te zien. :shocked:

Ik vermoed dat het inderdaad te maken heeft met het feit dat de database niet helemaal ok is, maar heel vreemd het verschil in beide versies van Excel !!!!

Joske

Eindelijk! Ik ben niet gek!
Hoe kan er iets mis zijn met de database? Ik bedoel, het is zo'n enorm simpele, kleine database...

In het voorbeeld dat je geplaatst hebt moet de formule in C2 zijn:
Code:
=AANTAL.ALS(A$2:A$7;A$2)>1
Er van uitgaande dat je alle waarden boven 1 wilt berekenen.

Inderdaad moet de functie DB dan de waarden WAAR en ONWAAR uit de database moeten kunnen halen.

Excel weet ook al van de alcohol op de laatste dag van het jaar :eek:

Gokje: wat als je het bereik beperkt tot rij 7 in plaats van rij 100? In beide Excel versies?

Wigi

Nope,

Hetzelfde resultaat :o

dwz 200 in Excel 2007 en 1400 in Excel 2003

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan