UpnP gaat erover dat programma's zelfstandig gaten in de firewall mogen maken om toegang te geven vanuit het Internet.
Het gaat er niet om dat mensen/programma's vanaf het Internet die gaten kunnen maken, het werkt uitsluitend vanaf jouw computer (of andere computers in jouw lokale netwerk).
Dus, tenzij ik me heel erg vergis, zou UpnP gevaarlijk kunnen zijn als bijv. een op je systeem geïnstalleerde trojan zelfstandig 1 of meerdere poorten zou kunnen openzetten voor toegang vanaf het Internet. Dan moet diezelfde trojan ook nog luisteren op die poort.
Heb je een goed firewallprogramma (ik gebruik Zone Alarm Free), dan detecteert die dat programma's poorten openzetten, en/óf, in dit verhaal nog belangrijker, niet alleen een poort openzetten maar ook op die poort gaan luisteren, zodat ze dus commando's kunnen gaan accepteren vanaf Internet voor hun kwalijke werk.
Als DC++ al luistert op poort 5000, dan kan niet een ander programma dat ook gaan doen, behalve natuurlijk als dat andere programma DC++ kan afsluiten.
Simpel gesteld: Er kan maar 1 programma tegelijkertijd luisteren op een poort.
Tijs.