ddr2 800mhz draait op 667mhz

Status
Niet open voor verdere reacties.

ElivdGeest

Gebruiker
Lid geworden
5 mei 2015
Hallo iedereen van het helpmij forum,:p

Ik heb al een tijdje 8 gb ram in mijn pc zitten (4x2gb pc6400 800mhz kingston geheugen)
hiervoorhad ik 4gb (2x1gb + 1x2gb pc6400 800mhz nanya geheugen)

al sinds ik het geheugen geïnstalleerd heb, draait het geheugen op 667mhz. ( het zijn wel 800mhz modules, volgens de modules zelf en volgens cpu-z )

ik zat eerst te denken dat het er aan lag dat nu dual channel mode geactiveerd is, maar als ik de twee oude 1gb modules in mijn pc doe, om dual channel te activeren, dan draaien ze wel op 800 mhz:confused:

heb ook alle nieuwe modules één voor één geprobeerd, en dan worden ze wel gezien al een 800 mhz modules.

mijn cpu is een q9550 met een 1333mhz fsb, dus mischien dat het is zodat de fsb en de ram snelheid 1:1 zijn, maar daar heb mijn twijfels over want anders zou het met mijn oude modules ook zo zijn dat ze zich zouden terug klokken naar 667mhz.

En ja ik weet, het maakt niet zo heel veel uit in performance, maar ik ben gewoon nieuwsgierig waardoor dit komt:d

alvast bedankt:thumb:

oh ja sorry mijn fout:o

dan hebben we het dus over dat mijn geheugen op 333mhz draait i.p.v 400mhz

ik heb een dell optiplex 755, dus ja.... de bios is erg gelimiteerd helaas.

(systeem staat in lijst van mijn systemen)

in principe zou het automatisch moeten werken op 400mhz toch?

Laatst bewerkt:
Nou fout, fabrikanten roepen dat zelfs en ook de meeste webshops.

Dell, idd typisch geval van jammer dan.

kan zijn maar op veel sites zeggen ze het echt fout, bijvoorbeeld bij paradigit:http://www.paradigit.nl/componenten/geheugen-intern

ik snap wat je bedoelt en je hebt volkomen gelijk, het is gewoon een stomme fout die veel mensen maken.

van daar dat het Double Data Rate heet.:rolleyes:

met andere woorden ze geven het vaak fout aan, en daar trapte ik nu (perongeluk) in;)

is er niet een bepaalde rede voor dat mijn geheugen nu op 333mhz loopt?

Laatst bewerkt:
Hoi,

Welk moederbord heb je? beperking misschien van je moederbord.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik zie hier dat er drie front side bus snelheden zijn misschien handmatig instellen op 800 geeft mijn mond maar even een draai. het is nog vroeg:D

Laatst bewerkt:
die drie fsb's zijn voor de cpu,niet voor de ram, volgens mij:confused:

het mobo ondersteunt ddr2 ram van 667/800 (333/400)

heb trouwens ook dat mijn cpu multiplier af en toe van 8.5 naar 6 gaat, mischien heeft het daar iets mee te maken:eek:

ik heb al de laatste bios erop zitten (A22)

oh ik denk dat ik het nu snap,

mijn cpu heeft een kloksnelheid van 2,83ghz, en dit wordt veroorzaakt door de volgende som 8,5x333=2,83

maar met mijn oude geheugen was het ook zo, maar dat was het geheugen wel op 400mhz

dat betekent dat de verhouding tussen de fsb van mijn cpu en de snelheid van geheugen nu 1:1 is,
maar waarom dit bij mijn oude geheugen niet zo is...

zou het kunnen dat mijn oude geheugen niet kan werken op 333mhz, en daarom wel op 400mhz moet werken?:confused:

Laatst bewerkt:
Hoi,

Nee volgens mij kan geheugen altijd wel lager werken ik heb het tenminste nog niet meegemaakt dat het anders is

ik anders ook niet:o

mischien dat ik het bij een vriend ect. kan testen of het niet aan het geheugen ligt

ken alleen niet zo snel iemand die nog een ddr2 systeem heeft:( (in desktop vorm dan)

is er een tooltje waarmee ik specifieke info kan achterhalen van mijn geheugen?

Laatst bewerkt:
dan laat ik het maar zoals het is, ik probeer het geheugen dan nog in een ander systeem te testen tot zover dat mogelijk is

ik moet nu naar school dus ik spreek jullie later nog eens

p.s. ik besef nu pas dat je naam gebaseerd is op die piraat van floris :D geweldige serie

Ik heb sinds kort een andere pc, en daar draait het geheugen wel op 800mhz, dat betekent dus dat deze vraag is opgelost.:thumb:

Nog een prettige avond:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan