DDR3 geheugen snelheid?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Benjamin1596

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2011
Hallo iedereen,

Ik ben Benjamin Schreur en ik ga binnenkort een nieuwe pc in elkaar zetten. Deze gaat uitsluitend gebruikt worden om te gamen.

Nu zit ik bij het kiezen van RAM geheugen een beetje in een dillema... Want wat is nu belangrijk voor een gamer, dat je juist veel of juist snel geheugen hebt?

Misschien is er ook iemand die een gpu kan aanraden voor de game: ROME II Total War, ik wil deze game voluit kunnen spelen, zonder beperkingen. Ik game op 1920x1080

Iedereen alvast bedankt voor zijn/haar hulp

Voor het gamen is de snelheid van het geheugen zo mogelijk belangrijker dan de hoeveelheid. Voor fatsoenlijk gamen (modernere games) is 4 giga RAM wel het minimale.
De game die jij noemt vergt eigenlijk niet eens zo gek veel van de hardware : kijk hier maar eens.
Wat de GPU betreft : je ziet in het linkje wat wordt aanbevolen (Nvidia GTS 450). In dit linkje zie je kaart staan (linker rij, 12e van boven). Alles wat hogerop in de tabel staat is sneller. Horizontaal staan kaarten van de twee belangrijkste GPU fabrikanten, Nvidia en AMD, naast elkaar. Een horizontaal vak in de tabel geeft kaarten weer van beide merken die ongeveer even snel zijn.

Bepaal je budget en zoek een kaart uit rij 1 t/m 6 en je gaat de game probleemloos spelen. (ook eentje uit rij 7 en 8 hoor.................. ;) )

Laatst bewerkt:
Hallo,

Bedankt voor de snelle reactie :)
Ik heb zelf ook op game-debate gekeken maar deze komt nauwelijks overeen met wat je echt nodig hebt voor ROME II
Opzich vind ik game debate een zeer goede en precieze site maar deze game doen ze echt tekort met genoemde specs.

Maar bedankt voor de tip van het geheugen, ik ga nu ff kijken wat lekker snel is :)

Mijn budget gaat richting de 1300, dat hoeft niet per se allemaal op maar zoveel kan ik uitgeven.

Hartelijk bedankt :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, de uitgevers (creative assembly) waren hier behoorlijk vaag over... Ze zeiden een 1gb videokaart met directx 11...
Maarja daar zijn er 'meerdere' van ;)
Dus idd dit is ook te wijten aan de uitgevers, toen de game net uitkwam was hij ook echt bagger, hij was nog lang niet klaar voor release, ze zijn sindsdien bezig geweest met de game te patchen (sinds september 2013) dus al een flink tijdje, en hij is sinds een maand echt goed speelbaar. En nu is het dan (vind ik als total war fan) ook zeker wel een zeer geslaagde game

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag:
Meer geheugen heeft een positiever effect in games dan hogere snelheid van geheugen. Dat gezegd hebbende: er zijn nog geen games die meer dan 6GB werkgeheugen nodig hebben, dus als je 8GB hebt is dat al voldoende.

Voor games ga je het verschil niet merken of dat je werkgeheugen op 1333MHz draait of op 2133MHz.

Ik ben het 101% met je oneens. Voor gamen is sneller werkgeheugen belangrijker dan meer geheugen.

Zo kwam ik zojuist ook (o.a.) onderstaand artikeltje tegen :

Hardcore gaming

Hardcore-gaming vereist meer van een pc dan casual gamen. Toch hoef je niet meer het duurste van het duurste te kopen om fatsoenlijk de nieuwste games te kunnen draaien op je pc. Dat komt vooral door het feit dat de consoles zoals de Xbox 360 en de Playstation 3 tegenwoordig de standaard bepalen. Een hoop games die tegenwoordig voor de pc uitkomen, zijn ports van de Xbox 360 versie en deze games, enkele uitzonderingen daargelaten, kan je met middensegment hardware uitstekend op full-hd spelen. Een hoop van deze games zijn zelfs gebaseerd op DirectX 9 technologie terwijl we op pc-gebied al op versie 11 zitten!

Wil je echter niets tekort komen en DirectX 11 games zo mooi mogelijk spelen, dan zul je iets meer moeten investeren, maar zolang je op één monitor met een resolutie van 1920x1080 blijft spelen, hoef je nog steeds niet het duurste van het duurste te hebben.

Geheugen: liever sneller dan meer

Voor hardcore gamen is het geheugen belangrijk. Maar meer is niet altijd beter. Bij gaming is de snelheid van het geheugen het belangrijkst. 4 GB DDR3-1600 geheugen is voor games beter dan 8 GB DDR-1333. Je moet natuurlijk wel goed opletten welk geheugen voor jouw gekozen moederbord geschikt is. Overigens is 4 GB aan ramgeheugen wel het minimale wat je nodig hebt voor games.

Laatst bewerkt:
Leuk dat je het er niet mee eens bent, maar vraag je dan eens af op welke FSB je processor draait en bedenk je dan nog eens hoe snel je processor het geheugen vol kan schrijven ;)

Wedden dat je met de juiste overige hardware, je BF4 niet voluit kan spelen met 4GB DDR-1600, maar wel met 8GB DDR-1333 ;)

Ik houd niet van wedden om zaken die ik niet (zelf) kan controleren en aangezien ik niet over een testopstelling beschik kan ik dus niet met je wedden. Zoals zo velen zijn jij en ik afhankelijk van bedrijven / sites die wél over testopstellingen beschikken en wanneer die hun bevindingen publiceren dan denk ik dat wij 'burgers' daar vanuit moeten gaan. Indien nodig kan ik bij het vorenstaande stukje tekst nog wel bronvermelding plaatsen. Wat je opmerking over de hoeveelheid RAM betreft : ik las in oktober 2013 dat de game Star Citizen uitkomt. Ik heb zojuist gekeken wat de fabrikant aan RAM adviseert. Het minimum is 8 (!!!) en aanbevolen wordt 12 gig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan