• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

De ALSfunctie in VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

wlsandman

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2006
Ik heb een exceldocument, waarin ik 3 bladen heb.

In blad 1 (invoer) wordt per rij in elke kolom een bepaald gegeven ingevoerd. In kolom A wordt eerst een soort voorwaarde aangegeven (in mijn geval een regio). Als een rij aan een voorwaarde in kolom A voldoet, dan worden de gegevens in de kolommen overgezet naar blad 1 of 2 (afhankelijk van wat er in kolom A staat).

De formule ziet er dan zo uit:

=ALS(ALS(Invoer!A6="HW - VP - ZE";Invoer!G6;"")=0;"";ALS(Invoer!A6="HW - VP - ZE";Invoer!G6;""))

Hij kijkt dus eerst in kolom A, als daar "HW - VP- ZE" staat, dan neemt hij de gegevens die in G6 staat en zet deze in een cel in blad 2.

Mijn vraag is:

Ik wil deze formule vaker toepassen, alleen dan flexibeler. Dus, je geeft bijvoorbeeld op blad3 cel A1 een voorwaarde aan. Bijvoorbeeld "Amsterdam".

Dan moet er een macro gestart die kijkt naar Amsterdam, en dan in blad 1 gaat zoeken naar rijen/cellen die voldoen aan de voorwaarde die in de A kolom staan.

Simpelgezegd, kan de hierboven geplaatste formule in VBA omgezet worden!

Met vriendelijke groet,

Jeffrey

Beste wlsandman,

Je kunt de functie zelf flexibeler maken door niet de zoekwaarde in te kloppen, maar te verwijzen naar del A3, desnoods op een ander werkblad.
Bijv.:
=ALS(ALS(Invoer!A6=A3;Invoer!G6;"")=0;"";ALS(Invoer!A6=A3;Invoer!G6;""))

Bij het invoeren van de formule, kun je ook met de muis een cel aanklikken. Eventueel op een ander tabblad door eerst op de naam van dat tabblad te klikken.

Richard

Bedankt voor je antwoord, maar is er geen standaardcode beschikbaar waarmee je een macro kunt starten, die dan in blad1 gaat zoeken naar rijen die aan een bepaalde voorwaarde voldoen. En die rijen dan vervolgens kopieert naar een ander blad.

Bedankt voor je antwoord, maar is er geen standaardcode beschikbaar waarmee je een macro kunt starten, die dan in blad1 gaat zoeken naar rijen die aan een bepaalde voorwaarde voldoen. En die rijen dan vervolgens kopieert naar een ander blad.

Zie Copy filtered rows op deze blz.

Aha, daar kan ik zeker wel wat mee.

Bedankt voor je antwoord! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan