(...)werd mij aangeraden om hal.exe te downloaden van internet en te vervangen met die van system32
Hal is prima, maar is niet voor, hoe zeg ik dat diplomatiek, niet voor 'gemiddelde' gebruikers. Degene die jou het aangeraden heeft, had zich dus, netjes gezegd, eerst even achter de oren moeten krabben voordat hij jou dat aanraadde.
Maarja, daar schiet je nu niets mee op.
zwart beeld met de witte tekst:
Windows kan niet worden gestart vanwege een fout in de software. Meld dit probleem als: de benodigde DLL-bestanden voor de kernel laden. Neem contact op met de leverancier over dit probleem.
M.a.w: Je weet niet eens zeker of HAL de oorzaak is!
Indien je HAL op je computer hebt, das niet niks. Sorry voor mn lange verhaal, maar is wel even belangrijk:
Eerst even een uitleg:
Een Hal.exe kan heel erg veel: het kan (bijna elke) arbitrary code uitvoeren. Indien het programma remote op je computer is geplaatst, kan het ook remote taken uitvoeren. In verkeerde handen is het een Bot. Anderzijds is het een volkomen legitieme tool die je veel taken uit handen neemt.
Een HAL.-bestand zit meestal in je %system32%-map of in je %Program Files%-map. Kijk eens in die mappen of je hem tegenkomt. Zo ja: even niets mee doen, alleen even melden in je volgende post. Oplossing komt later.
Kijk ook even in je msconfig:
Start => uitvoeren (in Vista: zoekopdracht) => "msconfig" => OK
Ga dan naar Tabblad
opstarten
Maak eventueel het veld
opdracht groter door het veld wat naar rechts te slepen. En kijk eens of je HAL tegenkomt. Zo ja: sluit msconfig af door op
annuleren te klikken en doe er (vooralsnog) verder niets mee. Alleen even melden in je volgende post.
komt de volgende afbeelding je bekend voor? Misschien eens gezien tijdens het opstarten van je computer?
[img=http://www.i.d.com.com/i/dl/media/dlimage/26/87/8/26878_large.jpeg][/img]
Verder zou ik graag willen weten welke computer je hebt? Misschien een Dell? Deze kan niet zo goed overweg met Artificiele Intelligentie. Maar daar zijn patches voor uitgebracht.
Verder wil ik nog graag het volgende melden:
Dit probleem is gedeeltelijk op te lossen met het tooltje HijackThis. Maar helaas mag je op dit forum geen HijackThislog posten. Je zal het dus even zelf moeten doen, met de volgende tips:
Download
HijackThis doe een scan en kijk vooral in de regels 04 en 023.
In die regels zou je hal.exe terug moeten kunnen vinden.
Zie je ze staan? meld dat dan ook even. Het posten van de log mag niet. Dus ook niet doen! gewoon even melden of op deze regels de hal.exe terug te vinden is. Verder niets met HijackThis doen: gewoon afsluiten.
Geef even antwoord op deze vragen.
Na jouw volgende post, kom ik met oplossingen.
Ik wacht in spanning....
(Een AI-progje op een client-machine maak je niet iedere dag mee....

)
Edit:
Och, sorry, bedenk me nu pas dat je niet op een normale wijze in je computer komt.
Lukt het ook niet in veilige modus?
Start dan op
met een Bootable CD
Dan zou je alsnog bovenstaande stappen kunnen uitvoeren.