de beste videkaart ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

amorphis

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2002
ik zou graag een nieuwe videokaart kopen ... nu heb ik 1 vraag ... welke is de beste :s

SAPPHIRE Radeon 9600 128Mb DDR

of

SAPPHIRE Radeon 9200 256Mb DDR
?

hartelijk dank !!!!!

De 9600. Beter is het zelfs om een Radeon9500 Pro aan te schaffen.

Let erop dat je een Pro versie koopt. Die is een stuk sneller. Waar ga je de kaart kopen?

Geplaatst door Muurhond
De 9500 Pro zie ik vanaf een Euro of 200 op http://www.tweakers.net/pricewatch/, de 9200 256mb vanaf een Euro of 100 op diezelfde site.
Wat? 256mb op een 9200? :8-0: Over zinloos gesproken...

Een 9500PRo is idd nogal duur. Misschien is de 9600 dan toch wel een goed alternatief.

Als je toch van plan was 200 euro uit te geven, koop dan deze...

Geplaatst door meelman

Wat? 256mb op een 9200? :8-0: Over zinloos gesproken...

Een 9500PRo is idd nogal duur. Misschien is de 9600 dan toch wel een goed alternatief.

Als je toch van plan was 200 euro uit te geven, koop dan deze...

256mb is nu ook nutteloos. Op elke kaart.

Geplaatst door Muurhond

256mb is nu ook nutteloos. Op elke kaart.
precies, als zelfs een 9800pro er geen profijt van heeft, wat moet zo'n oude core er dan mee aanvangen. Wel goeie marketing, though...

Geplaatst door meelman

precies, als zelfs een 9800pro er geen profijt van heeft, wat moet zo'n oude core er dan mee aanvangen. Wel goeie marketing, though...

Volledig mee eens. Maar gelukkig zijn er veel slimme mensen die hier niet in trappen. (hoop ik)

Waarom heb je nix aan een kaart met 256mb aan geheugen?

Omdat er nu en straks geen enkel spel is die textures gebruikt groter dan 1024x1024pixels. Een 128mb-kaart is meer dan voldoende om textures tot 1024x1024pixels probleemloos in te kunnen laden.

Wel moet je altijd op de snelheid van een kaart letten, mocht je een nieuwe willen aanschaffen. Laat je dus niet verleiden door het aantal mb's dat erop geprikt zit of door een hogere type-aanduiding, maar echt op de snelheid van zo'n kaart, vaak uitgedrukt in Engine Clock en Memory Clock. Hoe hoger de getallen, des te sneller hij de boel kan verwerken. Ook de techniek die de kaart gebruikt, is iets om op te letten tijdens een aankoop.

Zo is een ATi radeon9600 trager dan een Radeon9500 (Pro), ondanks zijn hogere type-aanduiding.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Muurhond
Wel moet je altijd op de snelheid van een kaart letten, mocht je een nieuwe willen aanschaffen. Laat je dus niet verleiden door het aantal mb's dat erop geprikt zit of door een hogere type-aanduiding, maar echt op de snelheid van zo'n kaart, vaak uitgedrukt in Engine Clock en Memory Clock. Hoe hoger de getallen, des te sneller hij de boel kan verwerken.

Zo is een ATi radeon9600 trager dan een Radeon9500 (Pro), ondanks zijn hogere type-aanduiding.
ho ho ho, hier spreek je jezelf tegen:

9600pro: 400/310
9500pro: 275/270

en toch is de laatste sneller. Dus clockspeeds zijn ook niet alles (zie ook 5800U <==>9800P). Geheugenbandbreedte, pipelines, architectuur, het speelt allemaal een rol. Maar zelfs als je dat meeneemt weet je nog niets. De Matrox Parhelia was op basis van de specificaties de snelste kaart en zijn tijd ver vooruit. Maar de prestaties vielen zwaar tegen. De beste manier om videokaarten te vergelijken lijkt me toch echt het lezen van reviews...

Waarom heb je nix aan een kaart met 256mb aan geheugen?
Omdat er nu en straks geen enkel spel is die textures gebruikt groter dan 1024x1024pixels. Een 128mb-kaart is meer dan voldoende om textures tot 1024x1024pixels probleemloos in te kunnen laden.
Dat wordt echt wel nodig. Als AGP eenmaal overboord gezet is gaat dat veranderen. 128mb is echt niet genoeg (op het moment nog wel, okay, maar remember: "640K ought to....")

Laatst bewerkt:
Geplaatst door meelman

ho ho ho, hier spreek je jezelf tegen:

9600pro: 400/310
9500pro: 275/270

en toch is de laatste sneller. Dus clockspeeds zijn ook niet alles (zie ook 5800U <==>9800P). Geheugenbandbreedte, pipelines, architectuur, het speelt allemaal een rol. Maar zelfs als je dat meeneemt weet je nog niets. De Matrox Parhelia was op basis van de specificaties de snelste kaart en zijn tijd ver vooruit. Maar de prestaties vielen zwaar tegen. De beste manier om videokaarten te vergelijken lijkt me toch echt het lezen van reviews...

Ik had al ge-edit voordat je je bericht poste:
Hoe hoger de getallen, des te sneller hij de boel kan verwerken. Ook de techniek die de kaart gebruikt, is iets om op te letten tijdens een aankoop.

Geplaatst door meelman

:thumb: :D

Ik kon namelijk ook wel uit gaan leggen dat niet elke kaart zomaar op elk moederbord past. Zo doen sommige Club3D radeon9700-kaarten soms raar op sommige moederborden. Maar ja, ik heb geen zin eerst omdat ook nog es helemaal moeten uitleggen en verklaren. :D

Geplaatst door meelman

Dat wordt echt wel nodig. Als AGP eenmaal overboord gezet is gaat dat veranderen. 128mb is echt niet genoeg (op het moment nog wel, okay, maar remember: "640K ought to....")

Doom3 gebruikt geen textures groter dan 1024x1024pixels, HalfLife2 niet, Far Cry ook niet, DeusEx 2 ook niet.

Et komende jaar heb je eerst nog nix aan 256mb-kaarten hoor.

Geplaatst door Muurhond
Et komende jaar heb je eerst nog nix aan 256mb-kaarten hoor.
et komende jaar hoef je ook geen mainstream PCI-Express te verwachten.

Lijkt mij een goede keuze. AGP loopt idd bijna op zijn eind omdat de maximale bandbreedte bijna alweer te min aan het worden is.

Geplaatst door Muurhond
AGP loopt idd bijna op zijn eind omdat de maximale bandbreedte bijna alweer te min aan het worden is.
noem mij 1 kaart die de volledige 2gb die beschikbaar is gebruikt. Of nee, die het nodig heeft. De huidige kaarten zijn gebouwd met de beperkingen van AGP in het achterhoofd: Je deelt 1 kanaal en de bandbreedte blijft, ondanks AGP8X beperkt. Bovendien moet het hele zaakje backwards compatible blijven. Pas als er een nieuwe standaard geïntroduceerd wordt zullen de kaarten de volledige bandbreedte gaan gebruiken.

Geplaatst door meelman

noem mij 1 kaart die de volledige 2gb die beschikbaar is gebruikt. Of nee, die het nodig heeft. De huidige kaarten zijn gebouwd met de beperkingen van AGP in het achterhoofd: Je deelt 1 kanaal en de bandbreedte blijft, ondanks AGP8X beperkt. Bovendien moet het hele zaakje backwards compatible blijven. Pas als er een nieuwe standaard geïntroduceerd wordt zullen de kaarten de volledige bandbreedte gaan gebruiken.

Et staat in de tekst in één van je links. Ik hou zelf ook niet bij hoeveel bandbreedte me kaart slurpt tijdens games hoor.

Maar et lijkt mij een goeie zet. Ooit zal je toch moeten overstappen. Et gaat een beetje lopen zoals S-ATA lijkt mij. Pas over , laten we zeggen twee jaar, zal et veel gebruikt gaan worden, aangezien de mobo's dan vrijwel alleen nog maar S-ATA aansluitingen heeft.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan