• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

De drie beste rijen filteren......

Status
Niet open voor verdere reacties.

eriktrapman

Gebruiker
Lid geworden
27 dec 2013
Ik heb een excel bestand met daarin wedstrijdresultaten van verschillende deelnemers.
Deelnemers kunnen meerdere keren in het bestand voorkomen.
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om van alle deelnemers de drie beste wedstrijden te selecteren.
Elke deelnemer heeft een uniek deelnemersnummer en de resultaten staan als een percentage in een aparte kolom.
Zie extract van het bestand in de bijlage.Bekijk bijlage VoorForum.xlsx

Hoi Erik
In bijgevoegd excelblad heb ik eerst de unieke nummers gefilterd.
Daarna de deelnemers gesorteerd deelnemers a ---> z en percentages op z ----> a, zodat de 3 beste percentages op de bovenste 3 plaatsen in de sortering kwamen. Dit betekent wel dat je na toevoegen van records even die sortering moet herhalen, maar daar kan je vast wel een macro voor maken die dat voor je doet.

Groetjes, Peenvogel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
In de tussentijd was ik er ook mee bezig en heb 2 oplossingen.
In beide gevallen heb ik de gegevens in tabelvorm gegoten en het percentage numeriek gemaakt.
Beide oplossingen geven meer dan 3 rijen p.p. ingeval van gelijke scores.

Oplossing 1 is traag en werkt met de oorspronkelijke sortering en een matrixformule.

Oplossing 2 is snel en werkt met:
gegevens gesorteerd op naam en dan aflopend op percentage,
2 hulpkolommen (met de rijnummers waar de gegevens van de betreffende persoon beginnen en eindigen).

Edit: de formules in oplossing 2 lijken wellicht wat complex, maar dat heb ik gedaan zodat het nog steeds werkt als je tabelrijen verwijdert of tussenvoegt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Mijn dank is groot.

Het was met mijn beperkte Excel kennis even puzzelen om het in mijn originele bestand aan de praat te krijgen, maar inmiddels is dat gelukt.

Enorm bedankt voor jullie oplossingen....

Met vriendelijke groet,
Erik Trapman
:d:d:d

Ik ben ook een liefhebber van draaitabellen: Chapeau VenA :thumb:
Ik heb er wat voorwaardelijke opmaak aan toegevoegd om de leesbaarheid wat te verbeteren.

Bijlagen

Die voorwaardelijke opmaak is niet nodig. En er staan dubbele waarden in de tabel wat mogelijk correct is maar die heb weggefilterd door het waardeveld op max te zetten. (nu even op sum)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan