De eerst zichtbare record in een listbox

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dolfke

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2008
Hoi allemaal,

Ik heb het internet al onderserste boven gegooid maar krijg geen oplossing gevonden.

Ik heb een listbox waarin ik 15 zichtbare record kan zien. ( bij meer dan 15 record krijg ik een scroll bar en kun je verder scrollen naar de volgende record in uw listbox.)

In vb heb je een optie om de eerste zichtbare record in je listbox te weten te komen nl de TopIndex propertie.
Deze heb je jammer genoeg niet in access.

Ik zou dus willen weten welke de bovenste zichtbare record in je listbox is , wat dus niet de eerste record is.
Telkens als je naar benedem scrollt gaat deze eerste zichtbare record veranderen.

Bedankt
Groeten

Waarom zou je dat willen? Wat wil je doen met die informatie?

Hoi OctaFish ,

Ik wil een overzicht van verschillende kleuren maken die bij een bepaalde record horen.
Vermis je dit in een listbox niet kunt heb ik langs de listbox een 15 textboxen gezet.
Deze krijgen dan een kleur afhankelijk van de record in de listbox.(rgb waarde in verborgen listbox kolom)

Natuurlijk als ik in de listbox ga beginnen met scrollen komen deze niet meer overeen met de textbox.
Nu is 1ste record -> 1 ste textbox
.......
Sroll ik eentje omlaag omdat er meer dan 15 record zijn ( 15 is maximaal zichtbaar in listbox)
Moet 2de record -> 1 ste textbox verbonden worden.

Als ik nu de bovenste record in de listbox weet kan ik deze synchroniseren.

Hopelijk is het een beetje duidelijk.

Heb al geprobeerd een query te maken met een autonummer in.
Hoe ik dan ook sorteer of filter , de eerste record in de query moet 1 ,2 enz...

Maar hier krijg ik geen stabiele funktie gemaakt.

Bijlagen

Scrollen doe je door ergens te klikken. Wat is het verschil tussen scrollen en op een waarde in de lijst te klikken? In het laatste geval heb je wél het gewenste resultaat.

Hoi OctaFish,

Als je bv 30 records in je listbox hebt ga je scollen met de scrollbars.
Als je dan de eerste record had geselecteerd scroll je deze uit het zocht naar boven.
En dan weet ik ook niet meer welke records in beeld zijn om mijn kleur textboxen te kleuren.

Groetjes

Maar je klikt dan toch een keer op een waarde in de lijst? En dan lees je toch op dat moment de waarden uit? Ik zie het probleem niet. En vind je die ene klik teveel moeite, dan kun je met <PageDown> en <PageUp> ook door de lijst scrollen waarbij je wél een selectie houdt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan