De gegevens van mijn harddisk zijn ineens verdwenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

compulsion

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2007
Hoi,

Mijn Samsung Harddisk van 160gb kan ik niet meer bereiken.

In de bios vind hij hem gewoon, en onder XP ook, maar wil ik de data die erop staat bekijken, dan zegt ie dat ik hem moet formateren.

Ook ineens blijkt de HD in 2 partities verdeeld te zijn, een van 31,5 gb (status: in orde en actief) en de andere partitie 117,55 GB (Niet-Toegewezen)

Nu stond op deze harde schijf mijn meest belangrijke bestanden, dus als iemand weet hoe dit op te lossen is, ben ik diegene super dankbaar.

Met vriendelijke groet,

Dave Habets

heb je het al is overwogen dat iemand in je famili eraan geprutst heeft, het wou fixen en toen per ongeluk 1 partitie heeft aangemaakt :P

Misschien is de bootsector beschadigd,kijk er eens naar met Testdisk,om te zien of het nodig\zinvol is om de backup-bootsector terug te zetten.

http://www.cgsecurity.org/
Download.
http://www.cgsecurity.org/testdisk-6.8.win.zip

1.Start Tesdisk en enter.
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies Advanced en enter.
4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter.

Plaats van punt 4 de printscreen hier.

Alt + PrtScn toetscombinatie!!

Start -> Uitvoeren -> type -> mspaint.exe, Bewerken -> Plakken, Bestand -> Opslaan als -> [Bestandstype: JPEG] + naam invullen.
Uploaden via de Paperclip knop bij aanmaak van een bericht. Daar Bladeren kiezen, dan Uploaden knop, dan Sluit venster.

Greetz

Misschien is de bootsector beschadigd,kijk er eens naar met Testdisk,om te zien of het nodig\zinvol is om de backup-bootsector terug te zetten.

http://www.cgsecurity.org/
Download.
http://www.cgsecurity.org/testdisk-6.8.win.zip

1.Start Tesdisk en enter.
2.Kies de goede schijf en enter 2x.
3.Kies Advanced en enter.
4.Zorg dat "Boot" geselecteerd staat en enter.

Plaats van punt 4 de printscreen hier.

Alt + PrtScn toetscombinatie!!

Start -> Uitvoeren -> type -> mspaint.exe, Bewerken -> Plakken, Bestand -> Opslaan als -> [Bestandstype: JPEG] + naam invullen.
Uploaden via de Paperclip knop bij aanmaak van een bericht. Daar Bladeren kiezen, dan Uploaden knop, dan Sluit venster.

Greetz

---------------------------

Ik heb bij deze de stappen doorlopen en de printscreen erbij gezet.

alvast bedankt! :) :thumb:

Bijlagen

• printscreen.JPG
    printscreen.JPG
    40,8 KB · Weergaven: 43
Volg de Analyse modus ook even,bij "Proceed" enteren en dan de vraag beantwoorden of de partitie met Vista gemaakt is.

Deze printscreen ook even plaatsen.

Greetz

Volg de Analyse modus ook even,bij "Proceed" enteren en dan de vraag beantwoorden of de partitie met Vista gemaakt is.

Deze printscreen ook even plaatsen.

Greetz

Tnx again! :)

Bij deze weer de printscreen, moest ik hier trouwens op "ENTER" drukken?
Partitie is niet onder Vista gemaakt trouwens.

Bijlagen

• printscreen2.JPG
    printscreen2.JPG
    41,5 KB · Weergaven: 51
Even op het internet gezocht en daar zag ik soms dat via de Analyse ook de melding
"check_FAT: Bad jump in FAT partition" verscheen,wat bij jou tot nu toe niet het geval is.

Ga in de Analyse weer naar het punt van de printscreen en enter daar "To continue".

Blijf enteren totdat je "Write" ziet verschijnen onderin het scherm.Selecteer Write,enter en volg de aanwijzingen.

Start daarna de PC opnieuw op om de wijzigingen door te voeren en kijk of je de schijf nu wel kunt openen.

Mocht tussendoor de melding "check_FAT: Bad jump in FAT partition" toch weer komen,dan stoppen en eerst de printscreen plaatsen.
Ook ineens blijkt de HD in 2 partities verdeeld te zijn, een van 31,5 gb (status: in orde en actief) en de andere partitie 117,55 GB (Niet-Toegewezen)
Ik begrijp uit het bovenstaande,dat er maar 1 partitie op de schijf stond?

Even op het internet gezocht en daar zag ik soms dat via de Analyse ook de melding
"check_FAT: Bad jump in FAT partition" verscheen,wat bij jou tot nu toe niet het geval is.

Ga in de Analyse weer naar het punt van de printscreen en enter daar "To continue".

Blijf enteren totdat je "Write" ziet verschijnen onderin het scherm.Selecteer Write,enter en volg de aanwijzingen.

Start daarna de PC opnieuw op om de wijzigingen door te voeren en kijk of je de schijf nu wel kunt openen.

Mocht tussendoor de melding "check_FAT: Bad jump in FAT partition" toch weer komen,dan stoppen en eerst de printscreen plaatsen.

Ik begrijp uit het bovenstaande,dat er maar 1 partitie op de schijf stond?
----------------------------------------------

Hij bestond inderdaad uit maar 1 partitie ja, maar ik heb goed nieuws :)

Ik kan de harde schijf weer bereiken en al mijn data is weer terug, kan tot dusver alles openen, alles bekijken en alles luisteren, dus het probleem lijkt me opgelost.

Hartstikke bedankt voor de hulp, je moest eens weten hoe dankbaar ik ben :)

Snel effe alles backuppen naar een andere HD.

Nogmaals bedankt, en alvast een goede en gezonde jaarwisseling :thumb::thumb:

Groetjes,

Dave

Fijn dat het gelukt is :thumb:

Misschien een goed idee om de bootsectors van alle schijven eens op te slaan.

Dat kan met Superfdisk.

http://www.tucows.com/preview/361621

Als je met diskette werkt,installeer dan eerst SuperFdisk.exe.Maak dan met het geïnstalleerde programma een Emergency Disk aan.

Start de PC met de diskette er in op en sla via Operations > Backup Partition Table ,de bootsectors op.

Geef b.v. een naam met betrekking tot het aantal GB's van de schijf o.i.d.

Als je geen diskettestation hebt,kan het ook met een USB-stick.

Pak in dat geval de bestanden van de iso-file uit naar een map.

Haal dan de HP USB-formattool op.

http://www.sibd.ca/Files/SP27213.exe

Formatteer de stick met deze tool maar vink eerst "Create a Dos startup disk" aan en blader naar de map waar je de bestanden van de iso hebt uitgepakt.

Kopiëer dan de rest van de bestanden naar de stick,maar overschrijf voor de zekerheid geen bestanden die er nu al opstaan.

Zelfde procedure om de bestanden op te slaan,maar wijzig A:\ naar C:\ want de USB-stick wordt als de C:\ partitie gezien.

Met de SDisk.iso kun je wel opstarten,maar je kunt geen bestanden opslaan,dus dat werkt zo niet.

Greetz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan