• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

De hoogste 9 van de eerste 12 per kwartaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vastenzeker

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2022
Wie kan er voor mij iets bedenken om te gebruiken voor mijn clubje om resultaten te berekenen en te rangschikken?

Per kwartaal kan een lid 27 partijen spelen. Wij spelen 3 kwartalen per jaar.
De speeldatums zijn van te voren vastgesteld.
Om mee te mogen dingen naar een finaleplaats (5 spelers per gespeeld kwartaal) wordt er gekeken naar de 9 hoogste score van de eerste 12 gespeelde partijen.
Een partij eindigt op 13 punten vóór en een aantal punten tegen.
Ook kan een partij welke de tijdslimiet heeft bereikt, gelijk eindigen bv 11-11 of eindigen met 10-3

Wij hebben 3 kwartalen per jaar (2 zomermaanden, juli en augustus en december doen niet mee)
Per kwartaal moeten er 5 spelers worden geklasseerd.
Aan het eind van een speelseizoen zijn er dus 15 geklasseerde spelers.

Om de finale wedstrijden te kunnen spelen zijn er totaal 16 spelers nodig.
De 16e speler is degene die het hoogst heeft gescoord over het gehele speelseizoen.
Deze wordt dan bijgevoegd. Ook moeten er nog 4 reserves worden gekozen.
Hierbij moet ook worden gekeken naar de jaar resultaten overall.

De vraag is nu, hoe kan ik per lid over 1 kwartaal zijn of haar beste 9 van de eerste 12 partijen eruit halen om in een finale overzicht te stoppen?
Bij het 2e kwartaal moeten de leden, welke reeds zijn geklasseerd voor het 1e kwartaal, uiteraard niet meer worden vermeld.
Zelfde geldt voor het 3e en laatste kwartaal.

In de bijlage staat ook nog wat tekst ter verduidelijking.

Bijlagen

Beste partij = grootste (positieve?) verschil tussen voor en tegen?
Speler 10 zit na vier weken al op 12 partijen, de 15 partijen daarna hadden net zo goed niet gespeeld kunnen worden?
En vul voor een paar spelers eens in wat het resultaat zou moeten zijn.

Bijgaand een eerste ruw probeerseltje, alleen het eerste kwartaal.
Zie Sub Bereken, Alt-F8.

Bijlagen

@Ahulpje
Dit ziet er heel indrukwekkend uit.
Maar ik kan dit niet vertalen in een waarde ergens in de kolommen GO:GR
Kan jij dit voor mij doen a.u.b.

Wat bedoel je met "ik kan dit niet vertalen in een waarde ergens in de kolommen GO:GR"?
En wat zou ik dan moeten doen?
Kijk ook nog eens naar mijn vragen in #2.

even mijn insteek, blad1 zijn alle resultaten van iedereen die in een bepaald kwartaal min 12 wedstrijden speelde. Daarvan wordt de top-9 genomen en getotaliseerd per kwartaal en per jaar.
Punten= 2 voor gewonnen, 1 voor gelijk.
Daarnaast wordt nog een gewicht toegekend per match = punten * 100 + 50 - saldo(voor-tegen). Dat zal dienen om in geval van ex aequo, toch een rangschikking te kunnen opmaken.
Daarna heb je in tabblad "select" de uiteindelijke selectie.

Bijlagen

@cow18
Het resultaat ziet er veelbelovend uit.
Ik begrijp niet waarom er x staan.
Zie mijn bijlage.

Bijlagen

• Waarom het kruis.png
    Waarom het kruis.png
    113,4 KB · Weergaven: 19
Bijgaand een verbeterde versie, zie ook de nieuwe formules in de kolommen FI t/m FZ
Bijvoorbeeld
Code:
=C5+E5+G5+I5+K5+M5+O5+Q5+S5+U5+W5+Y5+AA5+AC5+AE5+AG5+AI5+AK5+AM5+AO5+AQ5+AS5+AU5+AW5+AY5+BA5+BC5
is vervangen door
Code:
=SOM.ALS(C$4:BD$4;"Voor";C5:BD5)
Start de macro's via Alt-F8 of klik op de shapes in de kolommen GO en verder.

Bijlagen

naam "41" is (voorlopig) de beste van het jaar, dus die krijgt voorrang op de rest en doet dus niet meer mee (vandaar die x = "al geselectioneerd") aan de keuze voor de beste 5 van ieder kwartaal.

Moest er plots toch nog iemand die 41 voorbij gaan, door bijvoorbeeld de huidige 2e = 52, dan gaat 41 toch naar de finale als 4e van het 1e kwartaal en speler 10, tja, die wordt niet meer geselecteerd.
52 daarentegen, die wordt als nieuwe eerste, dan binnen de lijst van de besten van het 2e kwartaal ook vervangen worden, niet door 41, want die is er al bij door zijn 4e plek in het eerste kwartaal, dus is nr 38, de 7e plaats van het 2e kwartaal, de 5e geselecteerde van het 2e kwartaal (41 en 52 vielen af).

Voor het 2e kwartaal zie je dat de 1e 4 elk de volle 18 punten binnenhalen (dus minstens 9 van de 12 wedstrijden gewonnen) maar het verschil wordt dan gemaakt door de beste 9 saldi (waar voor het gemak telkens 50 wordt bijgeteld om van het vervelende minteken af te geraken). Dus de beste van het 2e kwartaal heeft in zijn beste 9 matchen een beter puntensaldo van 4, 7 en 8 punten dan de 2e, 3e en 4e, die anders aequo zouden staan. (Hoogste punten had anders waarschijnlijk weinig zin gehad, omdat je toch op 13 stopt).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@cow18
Bedankt voor de uitgebreide toelichting.

het is van belang te weten dat als eenmaal het 1e kwartaal is gespeeld dan is dat vast.
Deze 5 personen (per kwartaal) zijn dan geklasseerd voor de finale wedstrijden.
Het zelfde geldt voor het 2e en 3e kwartaal.

Om een 16e speler plus een 4 tal reservespelers te hebben moet er gekeken worden naar het gehele speelseizoen, dus alle 3 de kwartalen.
Deze 5 spelers moeten dan de hoogst geëindigde overall zijn, uiteraard op volgorde van hoog naar laag.
Waarbij de voorwaarde is dat hij of zij in het competitiejaar tenminste 27 partijen hebben gespeeld.
gekeken wordt dan naar 1e aantal punten, 2e hoogst aantal saldo punten. (verschil tussen Vóór en Tegen punten)

Dan heb ik nog een andere vraag;
Je zult begrepen hebben dat de nummers op het Excel blad "Invulblad" fictief zijn.
Ik heb geprobeerd met knippen en plakken om de lidnummers en de namen weer terug te zetten in jou document maar dat lukt niet.
Wat moet ik doen om deze gegevens terug te zetten?

ach zo, dat wordt een kleine aanpassing voor deze avond !
Je originele bestand, stonden daar je lidnummers en namen er niet in zoals in dit bestand ?
Dus kan je dat bereik niet selecteren en dan kopieren en plakken (als waarden) in dit bestand ?

27 competitiematchen, is dat dan bijvoorbeeld ook in kwartaal 1 en 2 telkens 12 en in kwartaal 3 3, som is 27, maar kwartaal 3 kwam niet aan de vereiste 12 ?!?
Een middelmatige maar fanatieke speler, die dus in die 3 kwartalen "alle" 27 partijen (=81) gespeeld heeft, kan dus "speler 16" worden door zijn totaal voor een andere "goede" speler die er bijvoorbeeld maar 60 gespeeld heeft ?

Laatst bewerkt:
Wij hebben 3 kwartalen per seizoen.
Kw1 jan, feb, mrt
Kw2 apr, mei, juni
Kw3 sep, okt, nov

Per kwartaal kunnen er 5 spelers zich klasseren voor de finalewedstrijden, die in december worden gespeeld.
Om geklasseerd te worden, worden de beste 9 van de eerste 12 partijen gebruikt voor de uitslagen.
Eenmaal geklasseerd dan staat dit vast.
Bij het 2e kwartaal zijn er er weer 5 spelers (uiteraard andere) die zich kunnen klasseren.
Ook geldt dit voor het 3e kwartaal.

Per kwartaal zijn er 27 momenten om te spelen.
Daarvan tellen de beste 9 van de eerste 12 gespeelde wedstrijden.

3 x 5 spelers geeft 15 spelers. Maar we moeten er 16 hebben.
De 16e speler is degene die over het gehele seizoen (3 x 27 = 81 spelmomenten) het beste heeft geklasseerd.
Ook moeten we nog een 4-tal reserve spelers hebben.
Daarvoor geldt ook dat zij net als de 16e speler overall bij de beste horen.

Kwartaal 3 start pas 5 september a.s.

een update,
alle partijen van het tabblad "invulblad" komen terug op het tabblad "data", met lidkaart, naam, datum, etc, zodat 1 en ander gemakkelijk terug te vinden is. Straks staat voor dezelfde speler tussen elk kwartaal een zwarte streep en tussen verschillende spelers een rode streep (in voorwaardelijke opmaak). Kolom D is het volgnummer voor die partij voor een bepaalde speler, van de 1e 12 partijen worden de 9 beste geselectioneerd, dus moest ik daar een kolom voor maken, de L en die is de punten*100+50+Voor-Tegen. Dat wordt gedaan voor de 1e 12 partijen, de anderen krijgen geen gewicht mee. Nu wordt de ganse tabel gesorteerd op "lidkaarnummer", "kwartaal" en dat gewicht. In de kolommen O:Q wordt voor zo'n speler in het geval van min 12 partijen een totaal gemaakt, de punten en het saldo en aan de hand daarvan een gewicht, zodat de formules in kolom A van het tabblad "selectie" straks een rangorde daarmee kunnen opmaken.
Voor het jaaroverzicht in de kolommen R:U doen dan wel weer alle partijen mee. Alleen als er minimaal 27 waren, wordt er verder gerekend voor een saldo.

En dan zijn we vertrokken voor het overzichtje op het tabblad "selectie" en die cijfers daar zouden moeten overeen stemmen met wat je nu vermoedelijk handmatig doet.

PS. een macro heeft er zo wat waarden bijgezet voor het 3e kwartaal.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@cow18
Bedankt, het ziet er erg goed uit.
Ik heb nu nog een probleempje.
De kolommen A en B van blad "Invulblad" moeten worden aangepast met de juiste lidnummers en namen.
Dit geldt dan ook voor blad "Data" denk.

Hoe ga ik dat doen?

Gaat het niet met gewoon kopieren en plakken vanuit je oude versie naar deze versie ?

ik stuurde je een PB-tje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan