De hoogste snelheden zoeken bij SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

lange zot

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2008
Ik ben op zoek geweest naar SSD schijven, en stel vast dat er enorme prijsverschillen bestaan, afhankelijk van snelheden, maar ook op gebied van merknaam. ik ga me beperken tot de site ******* *****, maar de prijzen lopen overal uiteen.
De schijven die ik zoek moeten voldoende ruimte bieden om de laptop te laten werken (ik reserveer dan ca 80Gb voor het systeem). Wanneer ik bij kingston filter op SSD van 180GB kom ik uit bij relatief snelle schijven, maar vrij duur. Kijk ik naar hun schijven van 240GB dan zie ik dat deze veel minder duur zijn. Dit is oudere technologie en minder snel (450 tot 500mb/s vs 500 tot 530mb/s).

Nu vraag ik me af of die extra snelheid de prijsverschillen kunnen rechtvaardigen. Want ik geloof niet dat er ook maar 1 computer op aarde te vinden is die deze snelheden optimaal kan benutten.
Graag had ik hier over wat meningen gelezen.

240 GB van Kingston kosten op deze site 116 tot 137 euro bij centralpoint
180 GB van kingston kosten op deze site 138 tot 155 euro bij centralpoint

Als je de verschillen wilt weten, de snelheid van een SSD is gigantisch veel sneller dan dat van een HDD, daarom kijk je ook tegen dezelfde prijzen aan terwijl de SSD minder GB is. Overigens worden SSD's regelmatig gebruikt bij het opstart proces.

Hoe snel een SSD precies haalt, kan ik je helaas niet mee helpen.

Ook bij opslagmedia heeft de snelheid zn prijs, dit geldt voor CPU's, maar ook voor HDD's en SSD's (en geheugen..)
Wil je een snelle, ben je ongetwijfeld meer geld kwijt dan een iets minder snelle, vandaag de dag wil men de snelste hebben(want dat is de beste ...(tenminste, zo word er vaak gedacht)
En waarom zou je oudere technologie niet in een oudere laptop stoppen? Móet het persé de nieuwste zijn?
1 en ander qua snelheden heeft toch wel wat met de aansturing te maken, een Sata1 (chipset) gaat nooit van zn levensjaren een SSDschijf op Sata3 benaderen ....
Ikzelf denk dat de SSD's van Kingston (v300serie) best wel goed zijn, gezien de vele positieve reactie's op Tweakers.net.
Net als de Samsung 840EVOserie, en in opkomst de Crucial MX100serie

Ik had het meer bedoeld op wat een pc vandaag kan doen met zo een snelle schijf. Meer bepaald over de sata controller die heden gebruikt word. Zo word op sommige Engelstalige pagina's beweerd dat de satacontroller doorgaans met moeite de sata II benaderd. Dus ook al heb je een Sata 3 of ssd aangesloten, je zou nooit rendement kunnen halen uit die schijf zoals geadverteerd wordt. Daardoor zit ik met twijfel over de meerprijs van de meest recente ssd.
Ook wat betreft de fameuze bottleneck (tussen northbridge en southbridge) had ik graag wat info over.

Laatst bewerkt:
Tja, als we weten welk merk en type moederbord je hebt of bij een merk pc/notebook daarover de info is er wel meer over te vertellen

Maare, ook aan een SATA 3/Gb controller is een SATA 6/Gb SSD vele malen sneller dan een schijf met platters.

Merk en type maakt momenteel niet zo veel uit. Ik kreeg enige tijd terug een kapotte laptop voor stukken en heb de schijf daarvan gebruikt om mijn versleten Hitachi te vervangen. (te veel beschadigde sectoren en het einde v d schijf heeft veel te veel uncorrectable errors met hdat2 en vivard 1.0).
Ik zou een ssd willen aanschaffen en voorlopig gebruiken voor opslag van belangrijke data die nu op een gewone externe schijf staat. En als er op termijn een schijf vervangen dient te worden reserveer ik een 80Gb voor een OS.
Maar men beweert dat de levensduur van een SSD veel hoger is dan van een klassieke schijf, dus denk ik om op termijn op een toekomstige pc ook deze SSD in te zetten. Dus vraag ik me af of het verschil tussen die onderlinge SSD modellen in dit opzicht de moeite waard zijn. Het prijsverschil is nl nogal fors. En we weten allemaal dat dit in hoofdzaak in ontwikkelingskosten opgaat.
Dus is mijn vraag of ik die duurdere schijven (500 tegen 550mb/s) wel nodig heb. Ik zou willen weten of er nu, maar ook op termijn, een verschil zal waarneembaar zijn tussen deze 2 SSD. Niet in vergelijk met gewone schijven met draaiende schijf en leeskop.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan